Hopp til navigasjon Hopp til innhold
(Ill.: From Software)

Burde Sekiro hatt «easy mode»? Spill-miljøet klarer ikke bli enig

Spill: Hva mener du?

For et par uker siden lanserte From Software sitt nyeste spill Sekiro: Shadows Die Twice. From Software er kjent for å lage vanskelige spill, det kan alle som har spilt enten et Dark Souls-spill eller Bloodborne-spill bekrefte.

Lar seg ikke skremme av vanskelig gameplay – Sekiro: Shadows Die Twice er årets største Steam-suksess

For vanskelig?

Men de siste dagene har det blusset opp en debatt på internett – en debatt som omhandler følgende spørsmål: er spillet så vanskelig at From Software burde implementert en egen modus for nybegynnere? Altså en slags «easy mode»?

Gjør det at spillet er så vanskelig at mange ikke «får muligheten» til å spille det? Ender vi opp med en eksklusiv «From Software-klubb», og er det i så fall problematisk?

Meningene er ikke overraskende delte. Mens enkelte mener at mye av From Software-sjarmen er nettopp vanskelighetsgraden, og at en «easy mode» ville forringet denne opplevelsen, mener andre at det ville vært uproblematisk å tilby en enklere modus.

Et av argumentene mot å tilby en lett-modus, er som en på Twitter skriver at «man aldri ville bedt en kunster om å inngå kompromiss bare for å gjøre kunsten mer tilgjengelig». Hardcore-fans av From Software-spillene peker nettopp på mestringsfølelsen av å overkomme utfordringene som noe av det helt essensielle med spillene.

Dette mener God of War-sjefen

Nå har spillutviklere fra andre selskaper kastet seg inn i debatten, primært på Twitter. Blant dem er God of War-direktør Cory Barlog.

– Tilgjengelighet har aldri og kommer aldri til å være et kompromiss mot visjonen min, skriver Barlog, og utdyper:

– For meg eksisterer ikke tilgjengelighet som en motsetning til noens kreative visjon, men heller som en essensiell del av enhver opplevelse som man ønsker at skal nytes av så mange mennesker som mulig.

Debatten dreier seg ikke bare rundt Sekiro: Shadows Die Twice, men akkurat dette spillet har vært en godt eksempel på problematikken, noe som har gitt grobunn for en interessant diskusjon.

Her er noen av responsene på Twitter:

– Vi ønsker å føle det samme

YouTuberen og gameren Steve Saylor, som er blind, har også delt sine synspunkter på saken. Han mener at en «easy mode» ikke ville fjernet utfordringene for personer med funksjonsnedsettelser.

– Mange av spillene vi spiller som ser enkelt ut for deg, er ekstremt vanskelig for oss. Og når vi først greier å fullføre et spill eller overkomme en spesifikk utfordring, er det ikke fordi det var enklere for oss, det var fortsatt en utfordring. Vi ønsker å kunne føle det samme i alle spillene vi spiller, sier Saylor.

Del gjerne dine synspunkter i kommentarfeltet.

Stikkord: Sekiro, shadows die twice, Spill, vanskelig