For et par uker siden lanserte From Software sitt nyeste spill Sekiro: Shadows Die Twice. From Software er kjent for å lage vanskelige spill, det kan alle som har spilt enten et Dark Souls-spill eller Bloodborne-spill bekrefte.
For vanskelig?
Men de siste dagene har det blusset opp en debatt på internett – en debatt som omhandler følgende spørsmål: er spillet så vanskelig at From Software burde implementert en egen modus for nybegynnere? Altså en slags «easy mode»?
Gjør det at spillet er så vanskelig at mange ikke «får muligheten» til å spille det? Ender vi opp med en eksklusiv «From Software-klubb», og er det i så fall problematisk?
Annonse
Meningene er ikke overraskende delte. Mens enkelte mener at mye av From Software-sjarmen er nettopp vanskelighetsgraden, og at en «easy mode» ville forringet denne opplevelsen, mener andre at det ville vært uproblematisk å tilby en enklere modus.
Et av argumentene mot å tilby en lett-modus, er som en på Twitter skriver at «man aldri ville bedt en kunster om å inngå kompromiss bare for å gjøre kunsten mer tilgjengelig». Hardcore-fans av From Software-spillene peker nettopp på mestringsfølelsen av å overkomme utfordringene som noe av det helt essensielle med spillene.
Dette mener God of War-sjefen
Nå har spillutviklere fra andre selskaper kastet seg inn i debatten, primært på Twitter. Blant dem er God of War-direktør Cory Barlog.
– Tilgjengelighet har aldri og kommer aldri til å være et kompromiss mot visjonen min, skriver Barlog, og utdyper:
– For meg eksisterer ikke tilgjengelighet som en motsetning til noens kreative visjon, men heller som en essensiell del av enhver opplevelse som man ønsker at skal nytes av så mange mennesker som mulig.
Debatten dreier seg ikke bare rundt Sekiro: Shadows Die Twice, men akkurat dette spillet har vært en godt eksempel på problematikken, noe som har gitt grobunn for en interessant diskusjon.
Her er noen av responsene på Twitter:
Accessibility has never and will never be a compromise to my vision.
— Cory Barlog ? #BAFTAGames (@corybarlog) 7. april 2019
Having a one-button mode (Easy Automatic) in Bayonetta didn’t make getting Pure Platinum any easier. It didn’t ruin your experience. It did make myself and others on the team receive many comments from new Bayonetta fans who could have never otherwise enjoyed the game.
— JP Kellams (@synaesthesiajp) 4. april 2019
Game devs from across the world are echoing @corybarlog‘s statement “Accessibility has never and will never be a compromise to my vision”
THIS is a beautiful. If you work in game development add your voice. Let gamers know that you support accessibility!https://t.co/lZsWOn6s7f
Games should have more accessibility, but demanding “every game needs easy mode” takes agency away from developers. Sekiro is a game about making you learn it’s rules, and once you do you have a shared experience with everyone else who played it, and i like that such games exist
— Ben “Ben Pack” Pack (@PackBenPack) 3. april 2019
Games should have more accessibility, but demanding “every game needs easy mode” takes agency away from developers. Sekiro is a game about making you learn it’s rules, and once you do you have a shared experience with everyone else who played it, and i like that such games exist
— Ben “Ben Pack” Pack (@PackBenPack) 3. april 2019
— Steve Spohn (@stevenspohn) 7. april 2019
If Sekiro had a Celeste-style Assist mode:
-Combat Speed (50-100%, sets game speed while enemies are aggro’d)
-Resurrections (+1, or infinite)
-Invisible While Sneaking
-Infinite Posture
-Invincible (while drinking gourd, or always)— Matt Thorson ? (@MattThorson) 3. april 2019
– Vi ønsker å føle det samme
YouTuberen og gameren Steve Saylor, som er blind, har også delt sine synspunkter på saken. Han mener at en «easy mode» ikke ville fjernet utfordringene for personer med funksjonsnedsettelser.
– Mange av spillene vi spiller som ser enkelt ut for deg, er ekstremt vanskelig for oss. Og når vi først greier å fullføre et spill eller overkomme en spesifikk utfordring, er det ikke fordi det var enklere for oss, det var fortsatt en utfordring. Vi ønsker å kunne føle det samme i alle spillene vi spiller, sier Saylor.
Here are my thoughts on the #sekiro #easymode conversation. I read a tweet earlier that said “easy mode is the equivalent to a participation trophy” that is not true.
Watch the clip and make sure to watch the full video here: https://t.co/VaC3sWD6Ip
I’d really appreciate it. pic.twitter.com/ZbZhJmxX0C
— Steve Saylor – BLIND GAMER (@stevesaylor) 3. april 2019
Games should have more accessibility, but demanding “every game needs easy mode” takes agency away from developers. Sekiro is a game about making you learn it’s rules, and once you do you have a shared experience with everyone else who played it, and i like that such games exist
— Ben “Ben Pack” Pack (@PackBenPack) 3. april 2019
Del gjerne dine synspunkter i kommentarfeltet.
Annonse