Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Det kan fort bli dyrt å være aktiv på dette chatterommet. (Ill.: Marc Köhlbrugge / Twitter)

I denne chatten må du betale for hver bokstav du skriver

Utvikleren kaller det et sosialt eksperiment.

Gründer og utvikler Marc Köhlbrugge har lansert en ny chattetjeneste kalt Expensive Chat. Og i dette tilfellet kan du faktisk tolke navnet på tjenesten bokstavelig.

Det offentlige chatterommet er nemlig ikke gratis – her kan det fort bli dyrt å bidra med selv noen få bokstaver.

Kaller det sosialt eksperiment

Alle som bruker chattetjenesten må nemlig betale 1 cent, omtrent 9 øre for hver bokstav som skrives. Og alle pengene går direkte til Köhlbrugge, som sier at det hele er et «sosialt eksperiment», men som også innrømmer at han laget tjenesten for å få litt ekstra inntekt.

«Jeg vil se hva som skjer med et chatterom når det ikke er gratis for alle, men der hver melding koster penger», skriver utvikleren.

Etter en rask titt på Expensive Chat kan vi se at gründeren har tjent 336.94 dollar, omlag 2.900 kroner på prosjektet så langt.

Spam og reklame

Planen er etter hvert å videreutvikle produktet, og kanskje involvere kjendiser og profesjonelle. «Se for deg en chat med Kanye West, der hver melding koster 10 dollar, og der pengene går til hans veldedighet».

Men «eksperimentet» har allerede begynt å vise tegn til at plattformen fort kan ende opp med å bli en gigantisk reklameplakat. For bare på de få dagene tjenesten har eksistert, har den allerede rukket å tiltrekke seg annonsører og selskaper som reklamerer for sine tjenester og produkter.

Hvordan tror du om fremtiden til denne tjenesten?

 

Kilde:
Motherboard

Stikkord: chat, expensive chat