Inntektene i fritt fall - dette gjorde Nvidia feil med RTX-lanseringen
RTX 2070- og 2080-serien er svært dyre produkter som koster langt mer enn en spillkonsoll. Kombiner dette med mangelen på spillstøtte og et svakt kryptovaluta-marked, og Nvidia må konstatere store inntektsfall innen spill-segmentet.

Annonse


Dette lover Nvidia-sjefen å gjøre for spillerne

I proff-segmentene øker Nvidia fra 23 til 12 prosent, men de var ikke smarte da de lanserte de nye RTX-kortene og måtte derfor nedjustere forventningene før de la frem tallene sine.

Oppdatert, 18:15:

Håpet til Nvidia er at nå som Unreal Engine har fått støtte for ray tracing i en beta-versjon, og det samme for Unity, er at flere spill vil få støtte kjappere, og nå lover Nvidia-sjefen å jobbe med utviklere for å få til ray tracing-støtte i nær sagt alle spill som er på vei.

Kan de løfte seg igjen?

Og det var en god ide, for tallene viser en massiv nedgang i spill-inntektene på hele 45 prosent.

Annonse


Årsaken er at Nvidia kun lanserte 2070 (fraa 5300 kroner) og 2080-kort (ti-kortene koster fra 10 500 kroner, dyre kort i seg selv, og det faktum at kort fra andre produsenter var enda dyrere fordi de ofte klokkes opp.

Ingen rimeligere kort ved lansering

Kombiner dette med mangel på rimeligere 2060-kort (og 1660 som nettopp ble lansert), og man kan konstatere en nedgang på nesten 50 prosent.

Det er selvsagt ikke bare maskinvaren som spiller inn her, men det faktum at ingen spill hadde skikkelig støtte for de nye ray tracing-egenskapene til de nye kortene.

Kun to spill med støtte er jo ikke nok

Metro: Exodus ble lansert i dag, og er kun spill nummer to (etter Battlefield V) med skikkelig støtte. Shadow of the Tomb Raider skal også få, men spillere venter fremdeles etter at RTX-kortene ble presentert 20. august i fjor.

En annen faktor skal være nedgangen i digitalvaluta-markedet som nytter dyre spillskjermkort for å generere fortjeneste.

 

Kilde:
Tom’s Hardware

Annonse