Amazon er store i smarthjem-markedet. Nå vil de bli større.
Amazon er store i smarthjem-markedet. Nå vil de bli større.

Annonse


Amazon vil ta over smarthjemmet ditt – kjøper WiFi-selskap

Amazon er en av de aller største aktørene i markedet for såkalte smarthjem.

Med den digitale assistenten Alexa og og sine Echo-produkter, har Amazon skapt et økosystem bestående av høyttalere, skjermer og til og med en smartklokke for å ha på veggen.

Nå satser selskapet videre på smarthjem – Amazon har nå kunngjort at de har kjøpt selskapet Eero.

Dette er et selskap som produserer mesh-routere. Disse routerne er designet for å overkomme dekningsproblemer og dødsoner, som ofte kan oppleves med tradisjonelle routere. Istedet for en enkelt router, består mesh-routeren av flere tilgangspunkter som bidrar til et sterkt wifi-signal overalt i huset eller leiligheten.

Annonse


Enklere smarthjem

Ifølge Amazon vil oppkjøpet bidra til å «gjøre det enklere for kunder å koble til smarthjem-enheter». Ved at Amazon selv styrer router-teknologien, kan selskapet fort ende opp med å ha rett.

– Vi er utrolig imponert over Eero-teamet og hvor raskt de har utviklet en WiFi-løsning som får tilkoblede enheter til å bare virke», sier Amazons Dave Limp i en uttalelse, og legger til:

– Vi deler visjonen om at smarthjem-opplevelsen kan bli enda enklere, og vi er forpliktet til å fortsette innovasjonen på vegne av kundene våre.

Innholdet i oppkjøpsavtalen er ikke kjent.

Frykter overvåkning og innsamling av data

Ikke alle er like glade for oppkjøpet. Enkelte Eero-kunder uttrykker bekymring rundt sitt eget personvern.

Eeros retningslinjer for personvern lyder slik:

«Eero-ene våre og eero-appen samler inn data for å hjelpe oss med å drifte, vedlikeholde og forbedre hele ditt eero wifi-system. Vi kan dele anonymiserte data for å forbedre produktet, men vi sporer aldri nettsidene du besøker eller samler inn innholdet fra nettverkstrafikken din. Vi selger ikke kundedata og vi selger ikke reklame basert på slik data».

I en uttalelse til Wired, hevder Amazon at de «ikke har planer om å endre på disse retningslinjene på nåværende tidspunkt».

 

Kilde:
CNBC

Annonse