Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Expedia er en av stor-appene som "filmer" det du gjør, og sender opptaket tilbake for å analysere app-bruken. (Ill.: Expedia)

Dette er iPhone-appene som filmer det du gjør

«What happens on your iPhone, gets shared».

Apples Vegas-reklame i forbindelse med CES tar seg dårligere og dårligere ut.

Dette vet Apple

For nå er det avslørt at en rekke stor-apper til iOS ikke bare sender informasjon om hva du gjør i form av tekst, men faktisk kan se nøyaktig hva brukeren gjør i dem. Dette gjøres visstnok for «analyseformål».

Appene inkluderer Abercrombie & Fitch, Hotels.com, Air Canada, Hollister, Expedia og Singapore Airlines.

Glassbox er selv helt åpne på hva de selger, så dette er selvsagt noe Apple er klar over. Dette står å lese på Twitter-profilen til selskapet:

«Tenk deg om nettstedet eller appen din kunne se nøyaktig hva kundene dine gjør i sanntid, og hvorfor de gjorde det? Dette er Glassbox.»

Ikke alle selskapene sender informasjonen tilbake til Glassbox, noen av dem sender dataene til egne servere.

Står ingenting i brukervilkårene om dette

Glassbox, et kunde-analyseselskap som gjør det mulig for selskapenes medarbeidere og rett og slett spille av videoopptak av hva brukeren har foretatt seg, og/eller skjermbilder og alle berøringer brukeren gjør, legger altså ikke skjul på hva de foretar seg ovenfor egne kunder, mens brukerne av appene ikke vet noe som helst, og som TechCrunch påpeker:

«Glassbox krever ingen spesiell tillatelse fra Apple eller fra brukeren, så det er ingen måte for brukeren å vite dette.»

Som om ikke det var nok, er det kjent at Air Canada ikke en gang skjuler pass-nummer og kredittkortinfo fra opptakene.

Med andre ord er dette ren løgn:

 

Kilde:
TechCrunch

Stikkord: app, ios, iphone, personvern, sikkerhet