Hopp til navigasjon Hopp til innhold
2018 ble det første året da smarttelefonsalget opplevde nedgang i samtlige kvartal. (Ill.: Pexels)

Salget har gått ned for første gang i historien

Samsung er øverst, men også de falt.

Counterpoint Research bekrefter nå det mange har mistenkt i det siste: salget av smarttelefoner har stagnert. Og ikke bare det: smarttelefonsalget har også falt for første gang i historien.

Fallet fortsatte fra første kvartal og ut gjennom hele 2018.  I fjerde kvartal var salget 7 prosent lavere enn i fjerde kvartal i fjor.

Mangel på innovasjon

Tarum Pathak i Counterpoint Research sier det er fordi folk beholder telefonen sin lenger nå, spesielt i USA, Kina og Europa.

«Mobilprodusentene forsøkte å introdusere nye funksjoner, slik som AI, flere kameraer, heldekkende skjermer, innebygd fingersensor i skjermen og så videre», sier Pathak.

Men:

Høyere priser og mangel på innovasjon gjør at folk kvier seg for å bytte ut telefonen sin, tror Counterpoint Research.

«Smarttelefonprodusenter vil iløpet av 2019 lansere telefoner med innovative deisgn og spesifikasjoner som 5G, brettbare telefoner, telefoner med kamerahull i skjermen, og heldekkende innebygde fingersensorer i skjermen. Når kinesiske produsenter som Huawei, Oppo, Vivo, og Xiaomi, forbedrer kvaliteten og lanserer disse funksjonene først, blir det vanskelig for globale og lokale merker å beholde markedsandeler».

Disse vant smarttelefonkrigen i fjor

Samsung troner fortsatt øverst, men også dette selskapet så en nedgang:

Samsung, Apple og Huawei troner øverst på lista.
Samsung, Apple og Huawei troner øverst på lista. (Ill.: Counterpoint Research)

 

 

Kilde:
Counterpoint Research

Stikkord: Apple, huawei, Mobil, samsung, Smarttelefon