Hopp til navigasjon Hopp til innhold
I forbindelse med utviklingen av Red Dead Redemption 2 er det flere ansatte som melder i fra om et usunt arbeidsmiljø. (Ill.: Rockstar Games)

Rockstar-ansatte beskriver fryktkultur

Enda flere meldinger om lange arbeidsuker i selskapet.

I anledning lanseringsuke av Rockstar Games sitt nyeste storspill er det mye Red Dead-relatert som finner sin vei til mediene. Nå er det enda en ny vending i saken relatert til de lange arbeidsdagene de ansatte har stått overfor.

Tvunget til å jobbe overtid

I går annonserte selskapet at man kan bruke telefonen eller nettbrettet som en kompanjong under spilling av Red Dead Redemption 2, men disse nyhetene har blitt overdøvet av de nye beskyldningene om en ukultur i Rockstar Games som går ut på at de ansatte nærmest føler seg tvunget til å jobbe mange timers overtid, i enkelte tilfeller uten at det gjenspeiles i inntekten deres.

Vi gjenfortalte i forrige uke saken der Rockstar-sjef Dan Houser uttalte at enkelte i utviklingsteamet hadde hatt uker med opptil 100 timers arbeid, noe som førte til et stort rabalder som til slutt tvang Houser til å gå ut til mediene for å omformulere seg.

Etter at Rockstar for noen dager siden løftet de ansattes sosiale medier-munnkurv, har en Jason Schreier i Kotaku intervjuet 77 ansatte i Rockstar Games, 34 av dem nåværende mens de resterende 43 ikke lenger jobber i selskapet.

Forventning om lange arbeidsdager

Av de som har blitt intervjuet kommer det fram at en slags fryktkultur dominerer arbeidsmiljøet i spillselskapet. Det som ifølge flertallet er toneangivende i spillutviklingen skal være antall timer du setter inn i det, ikke antall feilrettinger man har gjort.

Reportasjen tegner et bilde av at helgearbeid og overtid har vært veldig vanlig i Rockstar Games de siste to årene, selv om ingen av de intervjuede sier at de har jobbet 100-timers arbeidsuker.

Når det er sagt så fortalte Rockstar selv at deres ansatte jobbet gjennomsnittlig mellom 42 og 46 timer i uken. Problemet med disse tallene er at det omfatter de ansatte på tvers av de ulike avdelingene deres og at det ikke begrenser seg til de som har hatt direkte tilknytning til utviklingen av Red Dead Redemption 2.

Det kommer fram at en del av de som har blitt intervjuet ofte jobbet mellom 55 og 80 timer i uken, og at det i noen tilfeller har gått på bekostning av deres forhold og mentale tilstand: enkelte forteller om mentale sammenbrudd som følge av det store arbeidspresset, i tillegg til at noen av dem ikke kan si å ha bli kompensert for det ekstra arbeidet – det har bare vært en underliggende forventning til at de tar på seg ekstratimene.

Skal du kjøpe Red Dead Redemption 2?

Kilde:
Kotaku

Stikkord: red dead redemption, rockstar