I et intervju med Top Gear legger ikke Christian von Koeningsegg, toppsjef i det svenske bilmerket, skjul på at de ble tatt litt på sengen av lanseringen av Tesla Roadster.
Ble tatt på sengen
– Vi hadde egentlig planlagt fremtiden da vi hørte om den nye Tesla Roadster og bilens vanvittige akselerasjonstall, og vi tenkte: “søren, nå har de kastet hansken”, sier han til Top Gear.
Lanseringen av Roadster gav Koenigsegg mye å jobbe med og von Koenigsegg satte alle sine ingeniører i arbeid med å øke akselerasjonen.
– Vi tenkte: “dette er ikke OK”. Vi tenkte om det i det hele tatt var mulig, og ja, det er mulig. Deretter tenkte vi: “OK, hva gjør vi med det?” Det var flaut.
Annonse
Går ikke for elmotorer
Den svenske bilprodusenten har ingen planer om å skrote forbrenningsmotoren til fordel for elektriske. Til Top Gear sier toppsjefen at det handler om handler om ting som lyden og opplevelsen.
– Når det gjelder våre motorer, ser vi at vi kun skraper overflaten om hva som er mulig.
– Her er et eksempel: hvis vi ser bort ifra drivstofforbruk i et øyeblikk … Vi har ganske høy kompresjonsratio for vår turbo V8 med 9,5 til 1 med 1,6 bars økning. Hvis vi senker det til 8,8 til 1, kan vi øke til 2,2 bars, noe som er 600 hestekrefter ekstra uten å stresse motoren noe mer fordi makstrykket ikke øker. Og det vil kun bruke rundt fem prosent mer drivstoff, forklarer han til magasinet.
Koenigsegg Regera akselerer fra 0 til 100 kilometer i timen på 2,8 sekunder og har en topphastighet på 410 kilometer i timen. Til sammenlikning bruker Tesla Roadster 1,9 sekunder på 0-96,5 kilometer i timen (60 miles i timen).
Annonse