Hopp til navigasjon Hopp til innhold
En norsk Tesla-eier sin Model X (bildet er Tesla sitt) er rett og slett pinlig å kjøre med ulydene, men det verste er den trege servicen. Samme kunde fraråder andre å handle før Tesla klarer å behandle servicen kjappere. (Ill.: Tesla)

Norsk Tesla-kunde: – Jeg lurer på om jeg har kjøpt katta i sekken

Fraråder andre å handle før «Tesla har fikset sine interne rutiner».

Vi har vært i kontakt med en rekke Tesla-eiere. Felles for dem er at da de måtte bestille service på bilene sine, så startet ventetiden.

Oppdatert, 27. juli, 00:00:

Det stemmer ikke at den første kunden i denne artikkelen måtte vente på leiebil. Tesla hadde en klar med en gang.

Tar månedsvis

For Elon Musk har allerede unnskyldt og sagt at Tesla-eiere har grunn til å være irriterte på Tesla, men når skal selskapet klare å ta unna all servicen? Slik det er i dag, etter den informasjonen ITavisen har sett, ser det ut til at selv den minste ting ender opp med måneder med ventetid før Tesla kan rette opp.

En av kundene som er svært lei Teslas treige servicerutiner, forklarer:

«Jeg bestilte service i januar og fikk deretter time i slutten av mai, men da rettet de bare det som var galt som dørhåndtaket og bremsekalipre. Selve års-servicen, den måtte tas utenom», forklarer kunden som også fikk beskjed om at det ville ta over en uke å få en leiebil levert. Heldigvis ble denne levert dagen etter, men så måtte han igjen bestille ny service da nettleseren sluttet å fungere.

Problemet med dørhåndtaket løste «seg selv», da feilen ble løst en oppdatering som kom i mai, rett før bilen skulle inn på service uansett.

Bloomberg: – Nordmenn er lei Tesla

– Det er pinlig å kjøre min X

En annen kunde har større problemer, og er flau over å kjøre bilen og forbanna på den utrolig lange ventetiden. Nå føler han at han rett og slett har kjøpt katta i sekken, selv om han synes bilen, en Model X, er en opplevelse å kjøre:

«Jeg må skifte styrestaget på en X som jeg var på utredning med 1. juli. Fikk så beskjed om time 8. november«, forklarer personen til ITavisen.

«Bilen knirker som en gammel sprinkelseng når jeg beveger rattet og bilen er i bevegelse, noe som gjør det direkte pinlig å kjøre bilen – såpass høylytt er det.»

Fraråder kjøp

Han kommer med en advarsel til alle som vurderer en Tesla: «Jeg vil fraråde alle å bestille en ny Tesla før de har ordnet opp i sine interne problemer. Det virker ikke som Tesla har forståelse for hvordan man følger opp service og reklamasjoner».

Vi har også hørt fra en annen Tesla-kunde som booket i mars, men ikke fikk time før i juli og at estimert servicetid er 5 til 6 uker.

Har du en Tesla du har måttet levere på service? Hvor lang tid tok det for deg og hva er dine erfaringer med servicen?

Stikkord: Eksklusivt, tesla, vil