Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Byton er en ny el-bil som lanseres allerede neste år i Kina, og i Europa i 2020. (Ill.: Byton)

Vi har sett på bilen som får Tesla til å se gammeldags ut

Men hvem er det egentlig som kommer til å eie disse?

Vår venn Ole, kjent fra «ITavisen oppsummerer» og vår video-test av Jaguar I-Pace, tar denne gang en titt på el-bilen Byton.

Det gjenstår mange spørsmål

Man har neppe hørt om merket om man ikke følger ekstra med, for dette er et konsept.

De håper prisen ender på 45 000 dollar, men ta en titt på videoen og man får følelsen av at den vil bli dyrere når de finner ut hvor mye det egentlig vil koste å produsere den.

Vi håper vi tar feil og at de har mulighet til å akselerere produksjonen om det skulle vise seg at de når målet om prisen og at kundene strømmer til.

Tanken bak denne at bilen husker alle innstillinger til alle sjåfører, slik at du kan fly halve jorda rundt, og kun bevege deg mot din ny-innleide Byton nummer to, og den husker deg og alle innstillingene dine.

Vi lagde en video-reportasje vi håper du vil like:

Bildegalleri

Om Byton

«Kjerneteamet til BYTON består av medlemmer fra Kina, Europa og USA, med erfaring fra stillinger i bedrifter som BMW, Tesla, Google og Apple.  De har knowhow om kjøretøydesign, bilteknikk- og produksjon, elektrisk drivkraft, intelligent konnektivet, autonom kjøring, brukergrensesnitt og forsyningskjedeadministrasjon.»

«Ved siden av utkastet BYTON M-Byte Concept, som snart skal serieproduseres, presenteres også snart konseptutkastet BYTON K-Byte Concept – en sportslig limousin – i juni 2018 på CES Asia. »

Dette sier Byton om «M-Byte Concept»

«Den nye SUV-en produseres i Nanjing i Kina. Kjøretøyprisen starter på 45 000 dollar (rundt 37 500 euro). Bilen lanseres på det kinesiske markedet i 2019, og kommer til USA og Europa i 2020.»

Viktige kjennetegn:

  • Shared Lounge-tjeneste for kommunikasjon, underholdning og arbeid i bilen med innhold og tilkoblinger fra BYTON Life cloud-plattformen.
  • Et enkelt Shared Experience-display (125 x 25 cm) over dashbordet og tre ekstra skjermer.
  • Unik menneske-kjøretøy-interaksjon med voicecontrol, touchcontrol, biometrisk identifisering og kontrollteknologi med gestgjenkjenning.
  • Amazon Alexa-integrasjon med intelligent voicecontrol og lyd- og bildeinnhold fra Amazon.
  • Maksimal rekkevidde på opptil 520 km med en batteriopplading.

Eksteriørdesign med digitale hestekrefter:

  • BYTON M-Byte Concept er en mellomstor, elektrisk drevet, intelligent førsteklasses SUV med en samlet lengde på 4,85 meter, hjulavstand på 2,945 meter og dekk på 22 tommer. Hele designen reflekterer en maskulin og samtidig elegant stil, med proporsjoner som ikke kan forveksles, en skrånende taklinje og en rekke aerodynamiske optimeringer. BYTON M-Byte Concept har en rekke Smart Surfaces, fra og med grillen. LED-lysene i fronten fremhever den lysende logoen midt i grillen med forbundne linjer og punkter, som vises forskjellig alt etter kjørescenario, og muliggjør kommunikasjon med brukere og fotgjengere. Hekken på bilen har også Smart Surface-design.
  • I B-stolpene på begge sider av bilen er det kameraer for ansiktsgjenkjenning. Sidekameraer erstatter de tradisjonelle sidespeilene. BYTON Concept har i tillegg usynlige dørhåndtak og perfekt integrerte antenner

Unik menneske-kjøretøy-interaksjon

Som en Smart Device fra neste generasjon tilbyr YTON M-Byte Concept ny og praktisk menneske-kjøretøy-interaksjon.

  • BYTON Intuitive Access: En ny måte å låse opp bilen på. Ansiktsgjenkjenningskameraer kjenner igjen føreren eller passasjerene, og åpner dørene.  I tillegg tilpasser setene seg individuelt til hver person, det samme gjelder for underholdningsprogrammet og andre lagrede profilinnstillinger.
  • Automatisk brukerprofiloverføring til enhver BYTON. Føreren kan laste ned profilen sin fra cloud-tjenesten uansett hvilken BYTON han eller hun sitter i, slik at enhver BYTON føles som ens egen bil.  BYTON Air Touch for avansert gestgjenkjenning. Med denne funksjonen kan man styre skjermene med enkle håndgester, uansett hvor man er i bilen. For eksempel kan brukerne velge et sted på hovedskjermen med en gripebevegelse i luften, og så plassere det i kartfunksjonen på skjermen for å starte navigasjonen dit.
  • Med førernettbrettet kan føreren styre Shared Experience-displayet, navigasjon, seteinnstillinger og andre funksjoner. På siden av nettbrettet er det fysiske knapper til å styre volum med og veksle mellom kjøremodi. I samarbeid med Amazon har BYTON integrert Alexa Voice i voicecontrol-systemet i bilen.

BYTON Life cloud-plattform for et personlig tilpasset, ukomplisert og tilkoblet liv

BYTON Life cloud-plattformen ble utviklet for at man skal kunne dra nytte av teknologien og underholdningsmulighetene under kjøreturen. BYTON Life er den vesentlige delen av dette. Det er en åpen digital cloud-plattform som forbinder programmer, data og smart devices. Når den forbindes med den innovative menneske kjøretøy-integrasjonen, heves den intelligente opplevelsen til et nytt nivå.

  • De fire BYTON Life-funksjonene som ble presentert i Milano i forbindelse med europapremieren er my HEALTH, my COMMUNICATION, my ENTERTAINMENT og my ACTIVITIES. Den innebygde maskinvaren forbinder seg med enhetene til brukeren, og tillater at BYTON følger med på og synkroniserer helsedata som vekt, puls eller blodtrykk for å gi råd om helsetiltak. BYTON M-Byte Concept støtter video- og telefonkonferanser, slik at brukerne
    kan arbeide produktivt når de pendler, eller snakke med venner og familie.
  • Sømløs overgang i bilen: Med BYTON Life kan musikk, video eller annet innhold
    overføres fra smarttelefonen til bildisplayet så snart brukeren setter seg i bilen.
  • Avansert kunstig intelligens og maskinlæring analyser avtalekalender, steder og programdata for å gi tilpassede forslag til fritidsaktiviteter. Slik blir BYTON mer intelligent for hver interaksjon.
  • BYTONs tilkoblede maskinvare er lager for 5G. Den skjulte antennen på taket muliggjør dataoverføringer med hastighet på opptil 10 GB/sekund, noe som er hundre ganger raskere enn vanlig gjennomsnittlig overføringshastighet.
  • Alle tjenestene og servicene muliggjør god datasikkerhet i både cloud og kjøretøy. BYTON samarbeider med uavhengige eksperter på datasikkerhet for å kunne garantere for sterk sikkerhet. BYTONs selvlærende Smart Gatewayteknologi muliggjør analyse av bilens sikkerhetsstatus i sanntid, og at man kan finne potensielle feil og igangsette tiltak.

Batteriopplading, ytelsesvalg og andre modeller

  • BYTONs seriemodell kommer i to varianter: En modell med bakhjulsdrift med et batteri på 71 kWh og en rekkevidde på 400 km, og en modell med firhjulstrekk med et 95 kWh-batteri og en rekkevidde på 520 km.
  • Med hurtiglademodusen lades batteriet opp til 80 % på bare 30 minutter.
  • BYTON kommer i to ytelsesvarianter: En 200 kW (400 NM dreiemoment) modell med en motor og bakhjulstrekk og en 350 kW (710 NM dreiemoment) modell med to motorer og firhjulstrekk.
  • BYTON har utviklet en egen plattform for elektriske kjøretøy. I tillegg til SUV modellen som bli tilgjengelig i 2019, kommer BYTON til å produsere en limousin og et flerbrukskjøretøy på den samme plattformen.
Stikkord: Bil, byton, Eksklusivt, tesla