Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Amazon går forbi Alphabet i verdi. (Ill.: Amazon)

Amazon går forbi Alphabet i markedsverdi

Og så var netthandelgiganten større enn søkemotorgiganten.

Bakgrunnen for Amazons markante økning i verdi er økt optimisme blant investorene, etter at Amazon har gått inn i nye markeder som dagligvarehandel, helseforsikring og forbrukermateriell.

Opp 2,7 %

Før børsen stengte i New York tirsdag, rakk Amazon-aksjen å stige hele 2,7%. Den samlede verdien for Amazon utgjorde på dette tidspunktet 768 milliarder dollar – eller vel 5,94 trillioner norske kroner. Dette plasserer Amazon rett bak Apple som verdens nest mest verdifulle selskap som er mulig å handle på børsen.

Alphabet, morsselskapet til Google, endte dagen med en verdi på «bare» 762 milliarder dollar.

Investorene tror på skyen

 

 
Amazons verdiøkning viser at investorer ser verdien i Amazons netthandel som drar inn i underkant av 200 millioner unike besøkende hver måned. Aksjeoppgangen kommer sannsynligvis også som resultat av at selskapet ligger langt foran sine konkurrenter hva bruk av cloud-tjenester angår. Med Amazon Alexa har Amazon oppnådd å bli en integrert del av mange menneskers hverdag.

Google og Amazon var tidligere ganske forskjellige hva kjernevirksomhet angår, men nå møtes de to oftere og oftere, front mot front. Google har investert masse penger i utviklingen av sin egen cloud-tjeneste, og Google forsøker nå å ta opp kampen mot Amazon Alexa med sin egen stemmeassistent – Google Home assistant. Foreløpig sliter Google med å oppnå like høye salgstall som Amazon – noe som er et skudd for baugen for Googles del, da søk gjennom Amazon Echo kan ende opp med å erstatte vanlige Google-søk.

Fortsatt best på annonser

Selv om Alphabet har satset på både bioteknologi og førerløse biler, utgjorde Google ads hele 86 % av selskapets totale salg i fjor. Dette gjør Google ledende på digital markedsføring, men også på dette området truer Amazon. Merkevarer og produsenter ser på Amazon som et effektiv sted å markedsføre sine varer, siden kundene allerede er på siden med intensjon om å kjøpe noe – mens de som bruker Google i hovedsak benytter tjenesten for å finne informasjon.

Sist, men ikke minst, bruker Amazon masse midler på sin egen strømmetjeneste – i tillegg til at de har investert i Twitch. Begge deler i skarp konkurranse mot Googles YouTube.

Kilde:
Bloomberg

Stikkord: amazon, Google, konkurranse