Hopp til navigasjon Hopp til innhold
United Masters-artistene får informasjon om lytterne.. (Ill.: United Masters)

Dette Alphabet-støttede plateselskapet vil snu opp-ned på musikkindustrien

Artistene skal få detaljert informasjon om lytterne.

UnitedMasters er et nytt plateselskap hvis mål er å sette artisten i fokus. Med på laget har det ferske selskapet giganten Alphabet med flere.

Innhenter informasjon om lytterne
Tjenesten er artistorientert og teknologidreven, og en av tingene UnitedMasters prøver å gjøre bedre enn andre plateselskaper, er å holde bedre oversikt hvem tilhengerne til de forskjellige artistene er.

Artisten betaler en viss sum til UnitedMasters for at selskapet skal distribuere musikken dens gjennom tjenester som Spotify, Apple Music og YouTube. Royalties deles mellom artist og plateselskapet. UnitedMasters kan innhente informasjon for å identifisere de mest ivrige lytterne, hvem de er og på den måten kan artisten få tips til hvordan den kan øke publikumet.

«Man må se på musikken som spilling. Man tjener penger på spillet fra personene som er mest engasjert. Jeg ønsket å ta med denne teorien til musikkindustrien», sier UnitedMasters-topp, Steve Stoute, overfor TechCrunch.

Alphabet investerer stort
Alphabet, med Larry Page i spissen, er et av selskapene som har investert stort i tjenesten. Page skal ha strukket seg langt for at plateselskapet får de pengene det trenger.

20th Century Fox og Floodgate er to andre selskaper som totalt har investert 70 millioner dollar, 575 millioner kroner, i UnitedMasters.

 

Kilde:
TechCrunch

Stikkord: alphabet, musikk