Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Titanfall 2 tegner scenene i 6K-oppløsning, før de nedskaleres til 4K igjen, sier en utvikler. (Ill.: Electronic Arts)

Titanfall 2 kjører i 6K-oppløsning (!) på Xbox One X

Spill: Røper bedre ytelse enn ventet.

Titanfall 2 er et populært førstepersons skytespill, også hos ITavisen, og er på vei Xbox One X – med en tvist.

Høyere oppløsning internt
Det kjører nemlig høyere oppløsning internt enn konsollen kan vise, og senker så oppløsningen til 4K etter at bildene er tegnet.

– Når det kommer til X1X er det tider der det tegner på mer enn 4K og så nedskalerer til oppløsningen som X1X kjører på, sier en av utviklerne på NeoGAF.

– Det er strålende på en 4K-skjerm… Det har vært ganger på Wargames forrige gang jeg testet der spillet tegnet det på 3200p (6k?) internt, skriver han.

Bruker GPUen 100 prosent
Men det er ikke alltid slik:

– Den interne tegningsoppløsningen er bestemt av GPU-lasten, så det er åpenbart ingen garantier for hvor ofte den tegner på bestemte oppløsninger, men i praksis bruker vi 100 prosent av GPUen hele tiden.

Det å tegne på høyere oppløsninger enn skjermen kan vise er en kjent kantutgjevningsteknikk, som kan brukes av mange spill på PCer – og det jevner ut hakkete kanter i spillet, men er selv der er teknikken veldig krevende å bruke.

Dette skulle imidlertid vise at Xbox One X er en svært kapabel maskin, som kan tegne scener i langt høyere oppløsninger enn annonsert – som kan være spennende når det kommer nye skjermer på markedet om noen år.

Kilder
MS Power User

Stikkord: Spill, titantfall, xbox