Amazons oppkjøp av Whole Foods Market plasserer dem i en helt annen liga i dagligvaremarkedet, med 431 butikker og omsetning på 136 millliarder kroner.
Amazons oppkjøp av Whole Foods Market plasserer dem i en helt annen liga i dagligvaremarkedet, med 431 butikker og omsetning på 136 millliarder kroner.

Annonse


Amazon blir en av USAs største dagligvarekjeder

Whole Foods, med sine 431 fysiske supermarkeder over hele USA, ble i går kjøpt opp av Amazon i en avtale på 114 milliarder kroner.

Helt annen skala
Dette er den første gangen Amazon, verdens største nettbutikk, kjøper opp fysiske butikker i denne skalaen – og det vil gjøre dem til eieren av en av de største supermarkedkjedene i USA, med en omsetning fra butikkene på 136 milliarder kroner.

Dette er langt fra Amazons tidligere forsøk på selge mat og drikke over nettet, som de har holdt på med i nesten ti år, og som blir småplukk i forhold til Whole Foods.

Insisterer på handle i fysiske butikker
Det Amazon skal ha funnet av eksperimentene sine med å selge dagligvarer på nettet, er at forbrukere nærmest insisterer på å handle disse i fysiske butikker, der de for eksempel kan finne ut av utløpsdatoer og sjekke om frukten er fersk.

Annonse


Oppkjøpet av Whole Foods, som selger alt fra friske grønnsaker til skjorter og klær i butikkene sine, skal også gjøre Amazon bedre rustet i sin mangeårige kamp mot amerikanske Wal-Mart, som er den største kjeden av fysiske butikker i USA, og som også har forsøkt å yppe seg mot Amazon på nettet.

Har eksperimenter med butikker før
Tidligere har Amazon også eksperimenter med egne, fysiske butikker som ikke har kasser og i stedet bruker sensorer til å belaste kortet ditt for varene du kjøper.

Disse butikkene har imidlertid bare såvidt dukket opp i hjembyen Seattle, og er ikke i nærheten av å konkurrere om det enorme markedet for dagligvarer i USA, hvis omsetning er på svimlende 6 800 milliarder kroner.

Innen rekkevidde for så mange som mulig
Med Whole Foods kommer Amazon derimot til å være “innenfor en haltime eller time for så mange mennesker som mulig,” sier Mikey Vu, partner i konsulentfirmaet Bain & Company, som fokuserer på detaljhandel, til New York Times.

Med over 460 butikker i USA, Canada og Storbritannia, åpner dette for spennende muligheter når det kommer til å hente og levere pakker – spesielt siden Amazon skal ha vært aggressive på å bygge ut lagerne sine slik at de kommer så nærme forbukerne som mulig, og i mange tilfeller kan leverere varer på så lite som to timer. Nå kommer de enda nærmere.

Hvis avtalen blir godkjent av konkurransemyndighetene i USA, som virker sannsynlig, vil Amazon og Whole Foods likevel bare stå for rundt 3,5 prosent av dagligvarehandelen i USA. Det gjør dem imidlertid til den femte største dagligvarebutikken i Amerika.

Kilder
New York Times
(Bilde: Rick Obst, CC BY 2.0)

Annonse