Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Den norske startupen Aglaia skal revolusjonere øreproppene dine med et modulært system. Vi tok en prat med gründer Dennis Lien. (Ill.: Aglaia)

Stort intervju: Norske Aglaia vil revolusjonere ørepropppene dine

– Å produsere produktet er nesten ikke det vanskeligste.

Den norske startupen Aglaia har store ambisjoner og et vidtrekkende mål: Å revolusjonere øreproppene dine.

Dette skal de gjøre ved å lansere noe som vi nærmest kan kalle et modulært ørepropp-system.

Vi tok en prat med gründer Dennis Lien, som leder et team på seks personer som har designet systemet, om produkt, design, produksjon og utfordringene med å være oppstartsbedrift i Norge.

Modulære ørepropper
I stedet for å selge ørepropper parvis, separerer Aglaia komponentene i hver sin del slik at du kan mikse og matche de forskjellige elementene som du ønsker.

Det vil si at du kan kjøpe ledningen og selve øreproppene separat, og sette dem sammen som du vil.

– Det vi skal tilby er på mange måter et Lego-sett, der du sjøl designer og bygger både etter estetikk og design og mote, samt funksjoner og kvalitet, forklarer Lien til ITavisen.

Produktet, Ouverture, skal lanseres om syv måneder, og vil til å begynne med komme i tre forskjellige farger og tre forskjellige tilkoblinger: USB-C, mini-jack og Lightning.

– Modulære ørepropper vil si ganske enkelt at du kan ha mange forskjellige deler, og at du kan oppgradere og at du kan designe stilen til deg, forklarer Lien.

Aglaias Ouverture-ørepropper lar deg mikse og matche ledninger og høyttalere. (Ill.: Aglaia)

Passer til forskjellige gjøremål
Dermed kan du ha svart ledning til svarte klær, og mer funksjonelle løsninger når du for eksempel skal trene.

– I det lange løp så skal vi tilby at du kan ha forskjellige typer høyttalere, til forskjellige typer musikk med forskjellig typer musikkkvalitet, i forskjellige prisklasser.

Når du trener, kan du også bruke ørepropper som sitter bedre i øret, før du bytter om til noe litt mer stilig etterpå.

– Musikk og mote går hånd i hånd, så vi ønsker å sette mer fokus på det at musikk er mote og at mote er musikk.

Skal være HiFi-kvalitet
Det kommer også forskjellige ørepropper og ledninger som skal passe til forskjellige anledninger, som til jobb, trening og fest.

– Vi ønsker å gi kundene et skikkelig godt sett med ørepropper, et HiFi-sett, men som og er veldig fokusert på estetikk, design og mote.

Dennis Lien er en av gründere bak Aglaia, som ellers består av seks personer. (Ill.: Aglaia)

– Hei – Er det hektisk der borte i Bergen nå?

– Veldig, spesielt de siste par dagene. Vi springer rundt hele byen og snakker med masse rare folk.

– Dere skal jo lansere nå om noen dager?

– Vel, vi er ikke helt sikre sjøl. Det er to måter å lansere på. Akkurat nå så er vi et løp om å hente penger. Så hvis vi henter den summen vi ønsker å hente, så utsetter vi lanseringen med sju måneder, for å gjøre alt i rett rekkefølge på rett måte. Hvis ikke så er produktet vårt helt ferdig, så det eneste vi virkelig leter etter nå er markedsføringbudsjettet, først og fremst.

– Har dere noen særlige investorer fra før av?

– Det vi har gjort er det som på gründerspråket heter «Bootstrapping,» så vi har jobbet med veldig få ressurser og fått et fysisk produkt ferdig, noe som jeg er veldig imponert over at teamet faktisk har klart. Så har vi fått et fysisk produkt frem uten å ha brukt mer enn par hundre tusen kroner som har kommet fra Innovasjon Norge og av egen lomme.

– Så dere får ikke noe hjelp av inkubatoren dere er med i til sånne ting?

– Joda, vi får masse hjelp av inkubatoren til investorer og sånne ting, men problemet er at Norge ikke er veldig kjent for konsumerelektronikk, og investorer liker for det meste å investere i ting de kjenner til og ting de har investert i før.

Vi er en ny generasjon gründere som er de første som har vært borte i «hard tech». Vi har snakket med andre gründere som driver med det samme, og de henter jo mye fra både utland og «equity crowd funding» og på nye måter. Vi har holdt oss i Norge, som vi kanskje burde ha gjort annerledes, men av den grunn så har det altså vært veldig vanskelig å hente penger med et prosjekt som dette.

– Så dere skal bare finne noen investorer og så er dere i gang?

– Ja, så planen er å hente inn litt penger og så lanserer vi om syv måneder, men det må dere gjerne ta med en klype salt. Vi har hatt et par lanseringsdatoer før.

– Så hva var bøygen da før?

– Vi hadde planer om å lansere nå i februar. Det kunne vi strengt tatt ha gjort, men det var et par ting som vi ville være hundre prosent sikre på, slik at vi vet at våre kunder får det produktet vi lover at de får.

Vi valgte derfor å pause lanseringen slik at vi kunne være sikre på at produktet vårt når målene vi har satt oss. Og det klarte vi, så produktet vårt er nå åtti prosent ferdig og vi vet at alt sammen vil falle på plass, og vi vet at alt nå stemmer. Vi er på et stadie der vi er klar til å lansere produktet. Produktet er altså klart, nå er det markedsføringsbiten som er igjen, og å la folk få se produktet.

Produktet er én sak, og det er på mange måter rett fram – når du vet hva du holder på med så er ikke produktet vanskelig. Det som fort blir utfordringen er å vise det til verden.

– Og så skal dere lansere på Kickstarter, altså?

– Ja, vi leker med litt forskjellige løsninger på hvordan vi skal lansere produktet, og Kickstarter er nok noe vi ser på som en meget bra plattform for et produkt som vårt.

Kickstarter har vært brukt mange ganger av både konkurrenter og mange andre produkter, og for teknologi er det en meget bra måte å lansere produkter på.

– Hvordan fungerer egentlig Kickstarter, tar en prosent av fortjenesten for eksempel?

Ja, Kickstarter har sin egen lille «fee.» De skal jo tjene penger de, og. Akkurat nøyaktig hvor mye det er har jeg ikke i hodet nå, men de tar litt penger – fra tre til fem prosent i tillegg til noen ekstra-prosent.

På Kickstarter selger du jo dessuten produktet før du begynner å produsere det, slik at kundene dine hjelper med å betale på produksjonskostnadene.

Det er jo det som er høne og egg-situasjonen for en maskinvare-oppstarts-bedrift, på en helt annen måte enn det er for software. Med maskinvare må du jo ha produktet før du kan selge, og så må du ha pengene før du kan begynne å produsere, men nå med tjenester sånn som Kickstarter og tålmodige kunder som er villige til å investere kan vi begynne å selge før vi begynner å produsere med hjelp av kunder som er skikkelig gira på produktet vårt.

Aglaia satser tungt på stil og design av ørepropp-modulene. (Ill.: Aglaia)
– Er det noen andre steder dere skulle selge det? Vi har lest om at dere blant annet tenkte på motebutikker og lignende?

– Ja, vi har valgt en litt ny vri på å gå fram, og grunnen til det er at vi ser jo at design og mote og musikk på mange måter er tre sider av samme sak.

Musikk og mote går hånd i hånd, så vi ønsker å sette mer fokus på det at musikk er mote og at mote er musikk. Og det er fordi mote er noe vi sjøl er veldig glad i, og det er noe vi tror våre kunder er veldig glad i.

Så det blir er lite nytt aspekt på markedet som vi måler oss litt mot. Det har vært mange før som har solgt på mote, men ikke helt på den måten som vi ønsker å gjøre det på. Vi ønsker å gi kundene et skikkelig godt sett med ørepropper, et HiFi-par, men som og er veldig fokusert på estetikk, design og altså mote.

– Så hvor mange moduler er det dere lanserer samtidig? Det burde jo være et lite økosystem der?

– Dette er noe som vi kommer til å bygge på fremover i tid. Vi begynner ganske simpelt. Kanskje vi burde begynne med å si hva det vil si at et sett med ørepropper er modulære:

Det vil ganske enkelt bety at du kan ha mange forskjellige deler, og at du kan oppgradere og at du kan designe stilen for deg. Så i det lange løp så skal vi tilby at du kan ha forskjellige typer høyttalere, til forskjellige typer musikk med forskjellig typer musikkvalitet, i forskjellige prisklasser. Du skal kunne ha forskjellig passformer til øret, og så er det forskjellige ledninger, og i fremtiden, selv om vi ikke lanserer dette fra starten av, så blir det også Bluetooth.

I dagens marked er det fire forskjellige standarder for hvordan du kobler lyd til musikkenheten din. iPhone har Lightning-kabelen, de har jo kuttet ut jacken, og det kommer antakeligvis Android til å gjøre og i nær fremtid, til fordel for USB-C. Så da har vi de tre standardene USB-C, Lightning og jack – og i tillegg så har du jo Bluetooth som innen 2018 til 2020 vil ta seksti prosent av markedet.

Så det er de tre standardene vi kommer til å fokusere på, og med våre propper så kan du jo bytte mellom disse. De fleste har mer enn en, og vil få bruk for i hvert fall to av disse. Med våre propper kan du enkelt bytte mellom disse – og skulle Bluetooth-en gå tom for strøm kan du bare bytte den vanlige delen inn, og du kan lade med mobilen og så videre.

I tillegg så er det jo det at hvis du vil ha noe som er litt bedre, så i stedet for å kjøpe et helt nytt sett, så kan du oppgradere den ene delen som du vil ha bedre. Skulle du ha problemer med en ledning som er blitt ødelagt, så skal du ikke være nødt til å kjøpe et helt nytt sett – du vil kun måtte kjøpe den ene delen som er gått i stykker.

Ouverture-øreproppene skal lanseres om syv måneder, og skal by på HiFi-kvalitet. (Ill.: Aglaia)

– Så det høres ut som om dere skal lage veldig mange moduler?

– Det er planen. Det er virkelig planen. Det er ikke noe annet mål å sette seg: Vi skal bli de aller beste. Du bestemmer sjøl hva du vil ha og hva du trenger og når du trenger det og hvordan du trenger det. Og selvfølgelig så er det aspekter med forskjellige typer ledninger som er laget for reising, og som er laget for trening, og så har du hverdagsbruk-ledninger og det er jo og forskjellige typer ledninger som er gode til forskjellige typer ting, som ikke krøller seg og den type ting.

– Men til å begynne med kommer dere bare med et par typer moduler?

– Til å begynne med kommer vi til å ha det som kalles «Stretch Goals» på Kickstarter, der hvis vi når et bestemt mål, så kommer vi til å legge til litt flere moduler, men det som er planen i begynnelsen er å i alle fall ha jack-pluggen, og så har vi Lightning-pluggen til iPhone, og USB-C og disse kablene kommer i tre forskjellige farger hver, og så er det jo høyttalermodulen og i første sett så har vi kun én type høyttaler, og de kommer også i tre forskjellige farger.

Og så har vi et «Stretch Goal» der det er en annen type ledning, som er den treningsledningen, som er en rund og lettere type ledning, og muligens også andre typer treningsmoduler som sitter bedre i øret.

Så først lanserer vi et ganske enkelt sett med ledninger, som fortsatt gir deg den friheten du vil ha med at du kan kjøpe så mange ledninger du vil, og at du kan kjøpe så mange høyttalere du vil, og så vil vi med en gang tilby mange flere produkter, der du kan kjøpe nye moduler og endre på designet eller på funksjonene, oppgradere, fikse og så videre.

– Hvor produserer dere?

– Vi designer og utvikler i Norge, og produserer i Sverige, så vi har Skandinavisk design og produksjon.

Det svenske produksjonsselskapet vårt har en del underleverandører i resten av Europa og i Asia. Vi har et stort distribusjonsnettver av to grunner: Vi ønsker mulighet til å øke produksjonskapasiteten vår kjapt uten at det vil føre til ekstra kostnader for kundene våre.

Vi er også veldig opptatt av kvaliteten på produktet vårt, og har derfor en svensk produsent som opprettholder den kvaliteten vi krever.

Ouverture-ørepluggene blir et Skandinavisk prosjekt. (Ill.: Aglaia)
– Det må jo ha vært litt av noe å sette seg inn i begynnelsen; hvordan detaljene i produksjonen på fabrikker faktisk funker?

– Det har vært det aller vanskeligste så langt. Dét og å hente penger her i Norge, det er de to vanskeligste tingene vi har gjort. Å utvikle konsept, produkt og markedsplaner og den biten er egentlig det enkle. Å produsere en prototype er også forholdsvis enkelt.

Men å finne en produsent som kan gjøre dette i relativt stor skala, og på den måten du trenger det, det er ikke lett. Jeg tror vi brukte fem måneder på bare å finne de rette produsentene. Det var tungt og vanskelig, men vi klarte å finne den perfekte til slutt.

– Så dere skal støtte opp om disse produktene i lang fremover, eller er det andre produkter på trappene etterpå?

Vi kommer til å lage de beste musikkenhetene det er mulig å få tak i, ved å gjøre det slik vi ser for oss at forbukerelektronikk vil være i fremtiden. Min generasjon og de kommende er lei av statiske produkter; vi vil ha dynamiske produkter som gir oss friheten til å bestemme over dem.

Vi vil ikke kjøpe en ny mobil annethvert år som egentlig bare har en liten endring. Hvorfor ikke bare endre den lille delen som gjør det bedre i stedet for å måtte kjøpe noe helt nytt? På den måten så sparer vi både på miljøet og lommeboka, og det gir økonomisk fornuft for alle, på alle nivåer.

Det er slik vi ser for oss at fremtiden for forbrukerelektronikk er, med dynamiske produkter der brukeren har en helt annen frihet og en har et mye mer personlig forhold til, som blir et mer eget produkt der du selv har gjort litt av jobben.

– Så dere går ikke videre til nye jaktmarker etterpå?
– Jeg har en veldig tykk bunke med ideer, som dreier seg om produkter som allerede har blitt validert og blitt tenkt igjennom. Så det er meget mulig at du vil se Aglaia gjøre andre ting i fremtiden, men det er noe som ligger frem i tid, for nå er vi hundre prosent fokuserte på å lage de beste øreproppene vi kan.

Stikkord: Maskinvare, norsk