Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Appene du bruker på mobilen er laget for få deg mest mulig hekta, mener tidligere Google-medarbeider. (Ill.: ITavisen)

– Facebook bruker kasino-triks for å gjøre deg avhengig

– Dette gjør Snapchat for å vinne ungdommen.

Googles tidligere medarbeider Tristan Harris hevder de store teknologi-selskapene, inkludert Facebook, bruker gamle triks fra blant annet casino-bransjen for å gjøre oss avhengige av produktene.

– En nyhetsstrøm laget for å gjøre deg avhengig
Det var under det kjente CBS-programmet 60 Minutes at Harris kommer med opplysninger mange av oss allerede har hatt en følelse av at selskapene har spekulert i, nemlig at metodene som får oss til å sjekke Facebook mange ganger om dagen, langt ifra er tilfeldig valgte.

«De former våre tanker og følelese og hvordan personer handler. De programmerer folk. Det er bøker i hvordan man nytter teknikker som får deg til å bruke produktet så lenge som mulig», forklarer Harris, og bruker Facebook-appen som et eksempel:

«Hver gang jeg bruker mobilen, spiller jeg på en måte med en enarmet-banditt, hva kommer jeg til å se nå?», forklarer han.

Er dette årsaken til at Snapchat vinner blant tenåringene?
Et annet eksempel er Twitter som der følgere er den viktigste valutaen til brukeren, mens Snapchat gir brukeren en poengsum basert på hvor aktiv man er med appen: «Snapchat er den mest populære appen for tenåringer», presiserer han.

Harris mener «streaks», metoden Snapchat bruker for å gi poeng når man holder en samtale gående, rett og slett gjør tenåringene så avhengig av de gir brukerinfoen til venner så personen ikke mister poeng når han eller hun er på ferie.

Han mener at apper som dette ødelegger personlige forhold og at det skaper en verden vi egentlig ikke ønsker å leve i. «Vi ender ikke opp med å føle oss bra når vi bruker alt dette på denne måten. Er produktene laget for å være best mulig, eller for å gjøre oss avhengige?».

 

Kilde:
60 Minutes

Stikkord: facebook, snapchat, sosialt