Hvis du har lest en anmeldelse eller sett video av Mass Effect Andromeda, har du sikkert fått med deg at ansiktsanimasjonene i spillet ikke er i toppklasse.
Massiv kritikk
Etter massiv kritikk mot Electronic Arts og BiowWare, forklarer nåværende Naughty Dog-designer og tidligere Mass Effect-designer, Jonathan Cooper, hvorfor ting er som de er.
I en «Twitter-moment» forklarer designeren, som jobbet med Mass Effect i perioden 2005–2010 de tekniske årsakene. Først og fremst er det veldig annerledes å lage ansiktsanimasjoner for et rollespill som Mass Effect kontra Uncharted.
Forklarer hvorfor
I sistnevnte er dialogene skriptet og animasjonene for hver dialog er laget for hånd. I rollespill er det så mange dialogmuligheter, fordi spilleren får flere svaralternativer som leder til nye, og derfor må man lage animasjoner for hver av dialogene. En omfattende prosess.
Annonse
Conversely, RPGs offer a magnitude more volume of content and importantly, player/story choice. It's simply a quantity vs quality tradeoff.
— Jonathan Cooper (@GameAnim) March 23, 2017
Ettersom det er så mange dialogalternativer i spill som Mass Effect, er sekvensene delt inn basert på viktigheten i historien eller hvor stor sannsynlighet det er for at de blir vist i spillet. Cooper forklarer at dialogene som ikke er prioritert kan bli generert av en algoritme fremfor en animatør.
Naughty Dog-designeren spekulerer i at ansiktsanimasjonene for dialogene i Andromeda først ble laget av algoritmer og at utviklerne planla å gå tilbake for å tilpasse hver sekvens for hånd, men at de hadde tid til å komme gjennom hele og noen av de dårlige animasjonene fant veien til spillet som ble lansert.
Andromeda seems to have lowered the quality of it's base algorithm, resulting in the 'My face is tired' meme featuring nothing but lip-sync.
— Jonathan Cooper (@GameAnim) March 23, 2017
This, presumably, was because they planned to hit every line by hand. But a 5-year dev cycle shows they underestimated this task.
— Jonathan Cooper (@GameAnim) March 23, 2017
– Rakk ikke
Dermed kan det bety at det er hverken animatørene eller designerne som har skylden for at animasjonene er slik de er, men i stedet kanskje Electronic Arts eller BioWare som lanserte spillet før det var fullstendig ferdigstilt. Coopers tanker finner du i kildelenken.
Hva syns du om Mass Effect Andromeda?
Kilde:
Jonathan Cooper
Annonse