På fredag kom det et forslag til nye forskrifter for autonome kjøretøy i California som dropper kravet om at førerløse biler skal ha en sjåfør og komme med ratt og pedaler for at sjåføren kan ta kontrollen over bilen.
Fritt frem for å kjøre uten kontroller
Dermed er det fritt frem for produsenter av selvkjørende biler å lage kjøretøy uten ratt og pedaler, og så å kjøre dem på veien uten å ha en person i førersetet, som har vært kravene frem til nå.
– Hvis California skulle holde utviklingsnivået som de har hatt til nå i delstaten, var det både nødvendig og betimelig, sier Eric Noble, president av The CarLab, som er et konsulentfirma for førerløse biler, til Bloomberg.
– De måtte nesten gjøre dette fordi produsentene av førerløse biler ikke kan komme seg videre uten å ta kontrollene ut av bilen, fortsatte han.
Annonse
Gode nyheter for Waymo
Endringen i retningslinjene er godt nytt for utviklere av førerløse biler, som Google/Alhpabets Waymo-divisjon, som skal ha vært “svært skuffet” over forskriftene fra 2015 som krevde sjåfør og kontroller for å teste sine sine i California.
Til nå har Waymo bygget biler uten ratt og pedaler, som de har vært nødt til å sette tilbake igjen for å operere i tråd med regelverket i California.
Trer i kraft neste år
De nye forskriftene krever imidlertid tillatelse fra National Highway Traffic Safety Administration, som i 2015 sa at selvkjørende programvaresystemer kunne bli ansett som sjåfører.
Men de nye reglene trer ikke i kraft med det første; først skal de ut på høringsrunde som slutter den 24. april, så skal holdes en offentlig høring, og de vil antakelig ikke tre i kraft før “mot slutten av året.”
Kilde
Bloomberg
Annonse