Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Facebook vil inn i TV-en din. Lar du deg friste av baseball? (Ill.: Trond Bie)

Facebook vil bli TV-leverandør

Nå kjemper de om rettigheter til sportsarrangementer.

Forrige uke kunne Facebook bekrefte at de jobber med en dedikert videoapp for Apple TV. Det er ikke så overraskende ettersom selskapet satser massivt på video.

Kjøper sportsrettigheter
Direktesendt baseball kan bli noe av innholdet som skal tiltrekke seere. Reuters melder at Facebook er i forhandlinger med Major League Baseball (MLB) om potensielle strømmerettigheter til den amerikanske nasjonalsporten.

I førsteomgang vil en eventuell avtale omfatte én direktesendt kamp i uken. For øyeblikket er det ikke kjent hvordan Facebook vil levere innholdet, men trolig blir det snakk om en gratisløsning med annonser.

En konkurrent til TV-kanalene
«Facebook går aggresivt etter sportsinnhold og nå er de en av konkurrentene til de tradisjonelle mediaselskapene. Det gir absolutt mening at de ønsker å gå etter varemerker som MLB», sier sportsmediakonsulenten Lee Berke til Reuters.

Dette er liknende hva Twitter har gjort i samarbeid med NFL der de har vist direktesendt amerikansk fotball.

Kan Facebook i fremtiden være med å kjempe om rettighetene til for eksempel Mesterligaen og Premier League?

 

Kilde:
Reuters

Stikkord: facebook, tv