Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Apple åpner for en ny nettstandard. (Ill.: Apple)

Apple vil gjøre nettgrafikken kraftigere med ny standard

Teknologien kaller de WebGPU.

Apple har lagt frem forslag til en ny «Community Group» som skal jobbe med fremtidens 3D-grafikk på nettet.

WebGPU
Selskapets Webkit-avdeling ønsker å utvikle en standard API (applikasjonsprogrammeringsgrensesnitt) som utnytter nyere grafikkort.

«W3C Comminity Groups tillater at alle deltar, og vi inviterer nettleserutviklere, GPU-produsenter, programvareutviklere og Internett-samfunnet til å bli med», skriver Apples Dean Jackson på Webkit-bloggen.

Åpen for alle å bruke
WebGPU-standarden beskrives som mye mer objektorientert enn WebGL. For eksempel håndterer WebGPU «states» forskjellige ved å redusere arbeidet som trengs før hver operasjon.

«GPU-teknologien er blitt bedre og det er blitt laget nye programvare-API-er som reflekter designet til moderne GPU-er. Disse nye API-ene eksisterer på et lavere nivå med abstraksjon og tilbyr generelt bedre ytelse.

De største plattformteknologiene i dette segmentet er Direct3D 12 fra Microsoft, Metal fra Apple og Vulkan fra Khronos Group. Selv om disse teknologiene har like designkonsepter, er de dessverre ikke tilgjengelige på tvers av plattformene», skriver Webkit-gruppen.

Apple ønsker å gjøre standarden tilgjengelig for alle W3C Community Groups, produsenter av grafikkort, programvareutviklere og Internett-samfunnet som en helhet.

 

Kilder:
9to5Mac,
Webkit Blog

Stikkord: Apple, internett