Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Series 2 ble lansert sent i kvartalet, men det er usikkert at vanntetthet og innebygget GPS er nok til å øke salget drastisk nok til å hale innpå Fitbit med det første. (Ill.: Apple)

På denne listen er Apple kun på fjerdeplass – faller mye

Smartklokker taper for armbånd, og Apple sliter med å finne formelen.

Apple Watch er riktignok den mestselgende smartklokka, men det er treningsarmbåndene som ruler segmentet.

Billigere og holdet det gående lenger
Årsaken er nok to-begrunnet: De er langt billigere, og varer i flere dager før man trenger å lade dem, til forskjell fra en smartklokke som må lades hver kveld.

Armbåndene står for 85 prosent av markedet, og økte godt i tredje kvartal. Fitbit leder med 23 prosent, og har økt fra 21,4 prosent for ett år siden, takket være Charge 2. Selskapet sendte avgårde 5,3 millioner enheter i kvartalet.

På andreplass er Xiaomi (16,5 prosent), etterfulgt av Garmin (5,7 prosent), Apple (4,9 prosent) og deretter Samsung (4,5 prosent – «andre»-kategorien står for 45,3 prosent av klokke- og smartarmbånd-markedet.

Apple faller mye
Ifølge IDC sendte Apple avgårde 1,1 millioner smartklokker i tredje kvartal, noe som er mye mindre enn for ett år siden i samme periode da de visstnok klart 3,9 millioner enheter, og derfor hadde 17,5 prosent markedsandel.

Kanskje det var en dårlig ide å ikke oppgradere designet på Series 2?

 

Kilde:
IDC

Stikkord: applewatch, smartklokker, trening