Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Hilde Amundsen står bak Mindfit app, en mobil-app som har som formål å hjelpe deg til en mer positiv og konstruktiv hverdag ved å radere negative tankemønstre. (Ill.: Mindfit)
BLOGG

Tror du kan markedsføre? Her er sjekklista du ikke kan leve uten

Lær av en mester-pitcher.

Er du gründer og skal pitche konseptet ditt bør du forberede deg godt. Her er Hilde Amundsens beste tips. Amundsen er utvikler av appen Mindfit.

Jeg har vært med på flere presentasjoner i ulike sammenhenger, hvor jeg har fått anledning til å pitche bedriften vår. Det er noe helt annet å presentere seg på tilsammen 5-10 minutter, enn ved lengere foredrag.

Her er mine tips til hvordan lage en god pitch!

Forbered deg godt
Jeg pleier å starte forberedelsene omlag en uke eller god tid i forkant, slik at jeg kan presentasjonen utenat når jeg skal presentere. I tillegg har jeg mulighet for å finjustere budskap og rekkefølge i presentasjonen etter hvert som jeg får testet og øvet på innholdet.

Viktige hovedpunkter for innhold som bør med er:

  • Hva er unikt med produktet?
  • Hvordan hjelper det kunden / hvilket behov løser du?
  • Hva er markedspotensialet?
  • Forretningsmodell og evt utfordringer?
  • Hvorfor satse på deg/dere

Lag et manus
Som regel har så mye vi ønsker å si på samme tid, og det gjør at budskapet ofte kan bli litt utydelig. Når man skal si mye på lite tid er det enda viktigere å være rett på sak.

Et triks jeg bruker for å bli mer tydelig er at jeg skriver ned det jeg skal si, også går jeg tilbake i teksten etterpå, redigerer og ser hvor jeg kan sette punktum oftere. Prøv det, og legg merke til hvordan det å sette punktum kan hjelpe deg å bli mer presis og tydelig i budskapet.

Det å sette punktum oftere hjelper deg med å:

  • Være kort.
  • Si et poeng i gangen.
  • Bli mer saklig og presis.
  • Gjøre budskapet mer innholdsrik og levende.

Øv på presentasjonen – øvelse gjør mester
Jeg øver masse på forhånd på det jeg skal si under selve presentasjonen.

  • Det holder ikke å snakke gjennom foredraget kun inni seg: snakk høyt! Min erfaring er at det er først når du sier det høyt, at du hører om det fungerer eller ikke.
  • Er du ekstra nervøs, og du aldri har gjort dette før anbefaler jeg å teste foredraget på en venn eller kollega i forkant, slik at du både får testet foredraget og får konstruktive tilbakemeldinger.
  • En ting jeg har hatt stor nytte av, er å snakke om produktet mitt så ofte jeg kan til de jeg møter. Det hjelper meg å se hvordan folk oppfatter budskapet, og hvordan jeg kan bli mer presis i fremstillingen. Jo flere du snakker med, jo bedre blir budskapet
  • Det å være godt forberedt gir deg masse trygghet, så øv, øv og øv til du kan det utenat.

Vær deg selv – gjør det på din måte!

  • Ikke sammenlign deg selv med andre. Og husk at du har en unik gründerhistorie.
  • Tenk at det du skal presentere er unikt for deg, det er du som vet hva du skal si.
  • Det har heller ikke noe å si om du er nervøs, så lenge du er trygg på hvordan du skal si det.
  • Ingen andre enn du kan gjøre det bedre enn deg selv.

Tidsbruk

  • Hold deg til tidsskjema, og øv også på dette på forhånd.
  • Sjekk at du faktisk klarer å holde tiden. Det er ganske irriterende med de som ikke tar hensyn til dette.
Hilde Amundsen

Hilde Amundsen er gründer bak appen Mindfit – en selvhjelpsapp som retter fokus mot mental helse.

Mindfit hjelper brukerne å flytte fokus fra negative tankemønster og lav selvfølelse, til større mestringsfølelse og positive tanker om seg selv.

Hilde har fått stor oppmerksomhet for sitt arbeide, og Mindfit høster anerkjennelse både hos brukerne og fagpersoner. Hilde ble kåret til årets DigIT Kvinne i 2015 på bakgrunn av arbeidet med Mindfit app.

Dette fordi hun har kombinert teknologi og et bruksområde som har betydning for mange mennesker. Nå satser de internasjonalt og har allerede gjort seg erfaringer med brukere både i Norge, England, USA, Australia og Sør-Afrika.

Hilde har lang er erfaring fra reklamebransjen, har jobbet som webredaktør for flere merkevarer og driver egen virksomhet innenfor digital kommunikasjon og rådgivning.

Meninger og ytringer som kommer frem i bloggen er ikke nødvendigvis representativt for ITavisen.no sitt syn. Ønsker du å blogge på ITavisen.no? Kontakt redaksjonen: [email protected].

Stikkord: blogg, grunder, markedsføring