Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Artikkelforfatter Hans Marius Martinsen gleder seg til sin nye AI-hverdag, og den er ikke langt unna. (Ill.: Tesla)
BLOGG

Snart får du ikke lov å kjøre bil, og det er en god ting

På terskelen til fremtiden: Et forsvar av selvkjørende biler.

Hadde man på 80-tallet spurt en hvem som helst om framtidens teknologi, ville svaret omhandlet både flyvende biler, personlige roboter og hologrammer.

Framtidsteknologi har vært et stadig tilbakevendende tema i populærkulturen, og spesielt i film og litteratur.

Fremtiden er nå
Massene har ingen problem med å akseptere at man til enhver tid kun er tiår unna det som i dag vises som sci-fi på film. På samme måte ville en jeansbefengt krølltopp på 80-tallet glatt innrømmet at selvkjørende biler nok ville være realitet innen 2020.

Spør man samme spørsmål i dag vil man nok bli møtt med skepsis fra de fleste. Nå når vi faktisk står på terskelen til framtiden, er det spesielt tre moment en ofte blir konfrontert med i samtale om autonome automobiler; det er ikke mulig, det er ikke trygt, og det er ikke lov.

Om en ønsker å ta det innover seg eller ei, kan man allerede i dag gå rett til en bilforhandler å kjøpe biler med en viss grad av autonomitet. Ja, bokstavelig talt i dag.

Hos både Tesla, Mercedes og Volvo er autonome funksjoner hyllevare. Med AI-styring av gass, brems og ratt kan bilen med betryggende presisjon cruise deg milevis på motorvei mens du stille overvåker prosessen. Dette vil bli utvidet inkrementelt over år, der flere og flere av bilens funksjoner automatiseres.

Gigantene nærmer seg full AI-styring
Industriens giganter jobber alle på spreng med selvkjørende biler. Ford lanserte nylig sin plan om å ha fullautonome biler på veien innen 2021, Volkswagen og GM følger hakk i hel. Når gigantene først får momentum i utviklingen, vil det skje kvantesprang innen AI-bilfeltet.

For mange er Teslas Elon Musk selve autoriteten på framtidens bil. Han har selv sagt at selvkjørende biler er en realitet innen fire år, og at teknologien som allerede finnes på testbenken er mye mer sofistikert enn mange av oss uinnvidde kan forestille oss. Jo det er mulig, ja det kommer før du aner det.

Så en dag tidlig i det neste tiåret sitter du i din første selvkjørende bil. Det kan da umulig være trygt sier du. Menneskehjernen er fortsatt det mest uovertruffen maskin vi har, og bilen din vil for alltid være et hestehode bak hva du selv klarer å prestere.

En innrømmelse vi kollektivt må ta, er at maskiner stort sett i alle andre sammenhenger i samfunnslivet overgår oss. Det er lenge siden prosessorkraften slo oss oss i kapasitet, hurtighet og nøyaktighet.

Mye tryggere
Dette vil gjelde også for bil. Antagelig vil autonome biler statistisk være 10-20 ganger tryggere på veien, med kontinuerlig kommunikasjon med andre biler, GPS og kanskje også selve veien. Databaser som samler info i sanntid, kjenner historien og kjøreforholdene overalt, og deler det med andre biler i området.

Våre barn vil synes det er det rene vanvidd at vi fartet rundt i supertunge metallfarkoster, med intet annet preventivt enn en malingsflekk midt i veien og en halvstø hand på rattet.

Kanskje man skal strekke seg til å innrømme at selvkjørende biler er både teknisk mulig, og tilstrekkelig trygt. Men en ting er sikkert, det vil ikke være lov slik lovverket er i dag. Vår egen samferdselsminister har lovet oss en stortingsmelding allerede neste år som skal omhandle nettopp autonome biler.

Hva med Norge?
Kanskje kan vi i Norge mot alle odds bli et foregangsland også innen autonomitet? Forsøk på kollektivtrafikk som kjører selv er allerede i gang i flere land, deriblant Danmark. Bilindustrien er mektig, kapitalsterk og innflytelsesrik. Lovverket er allerede i endring på området, og dette arbeidet vil skyte fart internasjonalt allerede de neste årene.

De fleste kan spare seg entusiasmen, og er generelt tvilende til hele autonomitetssaken. Fire hjul, tre pedaler og et ratt har alltid vært oppskriften. Det er vel tross alt best å gjøre det på gammelmåten. Jeg kan forsikre enhver som tenker i de baner; du tar fullstendig feil.

To faktorer gjør selvkjørende biler til en meget viktig teknologi. Millioner av mennesker dør hvert år i trafikken. Under 1 prosent av disse er tekniske feil. Så godt som rubbel og bit er menneskelig svakhet, og det koster oss livet.

Det er hundretusenvis av liv å redde
En selvkjørende bil vil ha et hav av sensorer å støtte seg på, samt en enorm informasjonsmengde i sanntid som sammen smelter sammen et komplett bilde av trafikken rundt. En maskin blir ikke sliten, trøtt, sulten eller distrahert. Hundretusenvis av menneskeliv vil bli spart årlig så snart verdens bilpark får kjøre seg selv.

Neste argument er det enorme antallet timer som hver dag blir brukt helt uproduktivt i bil. I framtiden vil vi kunne ta kaffekoppen og de første e-postene i bilen, før den selv kjørte seg hjem å parkerte i garasjen.

Barna kan kjøres til trening mens du selv får en joggetur og en dusj hjemme. Luksus.

Mens du selv er på ferie en sommer vil du kunne leie ut bilen din til fremmede turister hjemme, og finansiere hele billånet den måneden. Eksemplene på den praktiske verdien kan man nok best selv forestille seg. Fullautonome biler er mulig, det blir uendelig mye tryggere enn vi selv og det kommer til å være helt lovlig. De små som i dag går i barnehagen vil aldri få behov for å ta sertifikatet.

Beklager verden, tvil deg gjerne ihjel, men snart får du ikke lov til å kjøre bil.

Hans Marius Martinsen

24 år. Jobber i Marel Norge.

Master i International Business & marketing.

Interessert i forbrukerelektronikk og dets påvirkning på samfunnet.

Meninger og ytringer som kommer frem i bloggen er ikke nødvendigvis representativt for ITavisen.no sitt syn. Ønsker du å blogge på ITavisen.no? Kontakt redaksjonen: [email protected].

Stikkord: Bil, martinsen