Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Facebook undersøker muligheten for å legge til «tips-glass» på innlegg

Vurderer om du skal kunne tjene penger på innleggene dine.

Ting tyder på selskapet nå undersøker muligheten for å legge til et digitalt «tips-glass» slik at du kan tjene penger på innleggene dine.

Spørreundersøkelse
I følge en undersøkelse som The Verge har fått tak i så spurte Facebook brukere om de kunne være interessert i flere muligheter for å tjene penger på sine innlegg. Blant disse mulighetene var reklame, sponsing eller å dele reklame inntekter med Facebook.

Facebook flytter fokus
Sammen med at selskapet åpner for å bli en plattform for chat-boter og deres plattform for publisering av nyheter (Instant Articles) så kommer dette ikke som noen bombe. Selskapet har over lenger tid jobbet med å endre hvordan de treffer markedet og hvordan de bedre kan legge til rette for de som skaper innhold.

 

Sosial deling av nyheter
Spørreundersøkelsen kommer etter at rapporter indikerte at brukere ikke lenger deler like mye personlige oppdateringer som tidligere. I økende grad blir Facebook brukt for å dele det man leser og ser på internett som man finner interessant. Derimot så øker plattformer som Instagram og Snapchat på deling av bilder og personlige oppdateringer.

Analytisk tilnærming
Spørreundersøkelsen inneholdt også spørsmål om hva slags analyser brukere vil ha tilgang til, for eksempel hvor mange som klikker på linkene dine, analyse av demografi og mer.

Plattform for publisering
I en stadig mer tilkoblet hverdag så er sekunder ofte forskjellen mellom at noen ser innholdet ditt eller går til noen andre. Med Instant Articles har Facebook fått avtaler med mediehus som Guardian, New York Times, BBC News, Buzzfeed og Washington Post for å nevne noen.

Akkurat nå tjener ikke Facebook noe på Instant Articles med mindre utgivere vil at Facebook skal håndtere det merkantile, da tar de 30 prosent av inntektene.

Kilde:
Washington Post

Stikkord: facebook, InstantArticles