Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Doom lanseres tidlig neste måned. (Ill.: ZeniMax Media Inc.)

Førsteinntrykk: Doom er god gammeldags «deathmatch», og vi liker det

Spill: Noen ganger er det ekstra fint å komme hjem.

Nye Doom er en herlig old-school førstepersonsskyter av den gamle skolen.

Kjappere enn de fleste, men ikke kjappest
Synes du Call of Duty er for kjapt, og Counterstrike for tregt og grått? Et sted mellom disse finner du Doom som lanseres 13. mai til PC, Xbox og Playstation 4.

I den lukkede PC-beta-en fikk vi prøve et par kart, samt modusene lag-deathmatch og en domination-variant. Spillerfølelsen er stivere enn Call of Duty, og tempoet noe lavere, men vi snakker likevel om ganske kvikke karakterer.

Man er utstyrt med en liten jetpack som gir dobbelt-hopp, men man er langt ifra like akrobatisk som i de nye Call of Duty-spillene. Akrobatikken stopper ved at man kan grabbe tak i ikke altfor for høye vegger, og ved hjelp av jetpakken nå enda litt høyere. Dette leverer en fin måte å lure motstanderne på om man kjenner kartet bedre enn de fleste.

Du starter ikke tomhendt
«Doomguy» (som dessverre ser ut som at er hentet direkte fra Halo med sin tradisjonelle sci-fi-romdrakt), kan som seg hør og bør pyntes på med nye rustninger, inkludert fargevalg og andre mindre modifikasjoner.

Til forskjell fra de gamle Doom- og Quake-spillene får man velge to våpen og ett tilbehør man starter med. Helsen genereres ikke automatisk, så mye av taktikken ligger i å vite nøyaktig hvor helsepakkene og ammo-en er fordelt på kartet. Disse to tingene gjør at taktikken blir overraskende forfriskende etter mange år med auto-helse og hyggpig ammo-påfyll.

Dette er nytt
Det er to nye ting i Doom som sørger for en mer variert opplevelse: spesial-triks som å se hvor spilleren er som sist drepte deg, ekstra skjold eller en hjelper som forteller deg hvor lenge det før ammo og rustningspåfyll er klar til å plukkes opp igjen. Det er ganske mange slike «boosts», og sikkert enda flere i den endelige versjonen.

Det andre er at man kan bli en demon ved å plukke opp en spesiell gjenstand.

Motstanderne vil frykte dette
Jepp, i tillegg til «quad damage» kjent fra Quake, blir man et skummelt, gigantisk demon-skjelett med et imponerende arsenal med kraftige raketter og en jetpack som gjør det mulig å fly i flere sekunder (til skrekk og gru for motstanderne som får beskjed om at motstanderlaget har styrket teamet sitt). Demonen forsvinner etter relativt kort tid, så det gjelder å være effektiv.

Såpass kraftig er«Revenant» (en av flere – kun denne var i beta-en) at man lett kan lemleste fem motspillere om man er på rett sted – igjen: kjenn ditt kart.

Grafikken er ikke så imponerende som vi hadde forestilt oss, det er jo id Tech 6, men merk at de avanserte grafikk-innstillingene var låst i beta-en. Trolig vil både tekstur- og detaljnivå kunne løftes betraktelig i den endelige versjonen.

Dette er lovende. Vi gleder oss.

Stikkord: doom, Spill