Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Polygon avslører flere detaljer rundt Playstation VR sin mystiske kompanjong-enhet. (Ill.: Sony)

Dette gjør den mystiske Playstation-boksen

Spill: Endelig vet vi hva den kan og ikke kan.

Sony har vært veldig stille om funksjonaliteten til Playstation VR enheten som alle liker å gjøre antagelser rundt, men på 2016 Game Developers Conference så lettet de litt på skjørtet.

– Det er ikke ekstra GPU eller CPU kraft, og det er definitivt ikke en Playstation 4 utvidelse eller oppgradering sa Chris Norden fra Sony under konferansen.

Så hva gjør den da?

Lyd
Boksen håndterer 3d objekt-basert audio. Med andre ord så trenger ikke utviklere å tenke på i hvilken retning du ser, eller hvordan du står i forhold til lydkilden. En utvikler plasserer enkelt ut lydkilden sin i det virtuelle rommet og Playstation VR boksen tar seg av resten.

– Alle de største headsettene gjør dette, men vi har lagt til vår egen ingrediens. Du kan høre elevasjon enkelt, med det kan spillere faktisk peke i retningen du tror lyd kommer fra, sier Norden.

Vi har tidligere skrevet her om Playstation VR.

Dette følger med.
Dette følger med.

Skjermdeling
Enheten er også ansvarlig for å vise den «sosiale skjermen» som er Sony sin term for den andre skjermen du kan bruke med Playstation VR.

Med den kan du vise to forskjellige bilder, enten i speil-modus hvor både VR-headset og primærskjerm viser det samme, eller en split-modus hvor VR-headset og primærskjerm viser forskjellig innhold.

Om sistnevnte modus sier Chris Norden at utviklere må vise litt tilbakehold i hvordan de designer innhold.

– Du kommer ikke til å få Uncharted 4 grafikken på 60 herz / 1080p også kunne rendre ut enda en 1280×720 buffer, du må skalere ting tilbake, legger Norden til.

Cinematisk modus
Til slutt er det denne ikke lenger så mystiske enheten som håndterer fremvisning når Playstation VR headsettet blir brukt i cinematisk modus.

Kilde:
Polygon

Stikkord: playstationvr, Spill, vr