Annonse


Hvor ble det av Instant Articles?

I mai trakk Facebook sløret av Instant Articles – en ny tjeneste som enkelt og greit har som mål å holde deg lenger på innsiden av Facebook-universet. 

Store aktører med på laget
Med tjenesten får du ulikt medieinnhold fra tunge medieaktører, vi nevner i fleng: The New York Times, National Geographic, Buzzfeed, NBC, The Atlantic, The Guardian, BBC News, Spiegel og Bild. 

Les også: Denne nyheten skremmer vannet av mediebransjen

Med Instant Articles vil artikler fra disse aktørene dukke opp på innsiden av Facebook-universet, og leseopplevelsen skal være bedre siden du slipper å bli sendt ut til en ekstern side. 

Annonse


Imidlertid har Instant Articles vært ganske fraværende siden lanseringen. Enkelte brukere rapporterer at de har sett et par artikler i dette formatet, men det har også vært alt. 

30 per dag
Nå melder The Wall Street Journal at funksjonen skal bli langt mer synlig i tiden fremover. The New York Times er blant aktørene som nå vil tilby saker i Instant Articles-formatet (rundt 30 hver dag), 

NBC skal gjøre det samme, mens både Buzzfeed og The Atlantic vil tilby det meste av innholdet sitt gjennom Instant Articles. 

Det betyr at du vil kunne lese saker fra disse aktørene uten å måtte forlate nyhetsstrømmen. Funksjonen er designet slik at leseopplevelsen står i høysetet.

Artiklene skal blant annet lastes umiddelbart (derav navnet “Instant”) og det samme gjelder medfølgende videoklipp. 

– Ikke aktuelt
Ingen norske medieaktører er med i Instant Articles, og vi vet allerede at Shibsted ser på et slik samarbeid som uaktuelt. 

– Våre største konkurrenter på annonsesiden er Google og Facebook, og vi gjør nå grep for å forbedre våre egne systemer og vårt annonseprodukt. Det er den retningen vi går i nå, sa Schibsteds teknologidirektør, Morten Jacobsen, til medier24 tidligere i vår. 

Foreløpig er funksjonen bare tilgjengelig på iOS. 

 

Kilde:
Wall Street Journal

Annonse