Annonse


Denne grafen liker Samsung svært dårlig

S6 og S6 Edge er årets toppmodeller fra Samsung, og mange hadde spådd et knallsalg da telefonene kom i butikkhyllene i april. 

Begge telefoner hadde nemlig fått jevnt over god kritikk (vår test av S6 og S6 Edge er på vei), men Samsung må nå se på en graf som peker nedover. 

Les også: Apple kan smile av dette tallet

I Kina har salget av Samsung-telefoner sunket med 50 prosent iløpet av det siste året.

Annonse


Grafen øverst i saken viser markedsandelene til de fem største smarttelefonaktørene i Kina, og som du kan er det ingen positiv graf for Samsung. 

10 mill
Salget av Galaxy S6 og S6 Edge har også vært svært skuffende. 

Ifølge det koreanske nyhetsbyrået Yonhap, har Samsung solgt 10 millioner enheter av selskapets flaggskip – til sammenligning solgte Apple 10 millioner iløpet av den første uken. 

Hva er årsaken? S6 og S6 Edge er utvilsomt rå telefoner, både når det gjelder innmat og design. Det gir dermed ikke så mye mening at salget skal være så dårlig. Fjorårets toppmodell slet også. 

– Derfor sliter de
Investeringsbanken Oppenheimer har dykket ned i tallenes verden og forsøkt å finne ut hvorfor S6 ikke selger som man hadde håpet på. 

Der har de landet på følgende grunn: 

«Når vi ser på Samsungs flaggskip i 2015, Galaxy S6 Edge, er nesten alle forskjeller maskinvaremessig ;den har en CPU i toppsjiktet, kurvet skjerm iPhone-lignende metall-ramme, fingersensor, kamera med OIS. Samtidig ser vi få forbedringer i Samsungs brukeropplevelse, og ingen ekstra verdi tilført til eksisterende kunder som er på tidligere generasjoner av enheter». 

Det blir spennende å se om Samsung tar grep etter hvert, for eksempel ved å skru ned prisen på toppmodellene. 

Samsung har ikke ønsket å kommentere tallene. 

 

Kilde:
Business Insider

Annonse