Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Apple selger bøttevis med iPhones samtidig som iPad-salget stuper. Tim Cook hevder likevel at markedet ikke er mettet og at det kommer nye iPad-enheter. (Ill.: ITavisen)

Slik forklarer Apple-sjefen det dårlige salget

Nå lover han nye iPads.

«I andre kvartal i fjor solgte de 16,3 millioner iPad-er, mens tallet for samme kvartal i år er på 12,6 millioner,»  meldte vi i dag. Nå føler Tim Cook for å forklare seg.

Oppdatert, 18:35:

Cook er ikke redd for kannibalisering, men han innrømmer at det skjer i og med at iPhone-modellene har blitt større.

Hvorfor er han ikke så engstelig? Fordi kundene kjøper flere iPhones og Macs – to produktgrupper som begge er dyrere enn iPad. Og som han poengterer: Det er bedre at de kannibaliserer seg selv enn at en konkurrent gjør det.

– Markedet er ikke mettet
«Se på de underliggende tallene. Det får oss til å føle oss bedre enn salgstallene gjør», hevder Cook, og poengterte under telefonkonferansen at 40 prosent av iPad-kjøperne i USA kjøper sitt første nettbrett.

Kina? Der er det samme tallet nærmere 70 prosent. 

Hva så kan man kanskje si? Jo, Cook hevder at dette beviser at markedet ikke er iPad-mettet.

Les også: De solgte over 60 millioner telefoner på tre måneder.

Nye iPads underveis
Cook avslørte også at det kommer nye iPad-produkter (mange venter på en iPad Pro med 12″ skjerm).

Samtidig vil ikke toppsjefen gjette når salget kommer til å peke oppover igjen, men han er veldig sikker på at det kommer til å skje.

Les også: – Apple gir opp iPad mini.
 

Kilder:
TechRepublic
9to5mac

Stikkord: Apple, ipad