«I andre kvartal i fjor solgte de 16,3 millioner iPad-er, mens tallet for samme kvartal i år er på 12,6 millioner,» meldte vi i dag. Nå føler Tim Cook for å forklare seg.
Oppdatert, 18:35:
Cook er ikke redd for kannibalisering, men han innrømmer at det skjer i og med at iPhone-modellene har blitt større.
Hvorfor er han ikke så engstelig? Fordi kundene kjøper flere iPhones og Macs – to produktgrupper som begge er dyrere enn iPad. Og som han poengterer: Det er bedre at de kannibaliserer seg selv enn at en konkurrent gjør det.
Annonse
– Markedet er ikke mettet
«Se på de underliggende tallene. Det får oss til å føle oss bedre enn salgstallene gjør», hevder Cook, og poengterte under telefonkonferansen at 40 prosent av iPad-kjøperne i USA kjøper sitt første nettbrett.
I Kina? Der er det samme tallet nærmere 70 prosent.
Hva så kan man kanskje si? Jo, Cook hevder at dette beviser at markedet ikke er iPad-mettet.
Les også: De solgte over 60 millioner telefoner på tre måneder.
Nye iPads underveis
Cook avslørte også at det kommer nye iPad-produkter (mange venter på en iPad Pro med 12″ skjerm).
Samtidig vil ikke toppsjefen gjette når salget kommer til å peke oppover igjen, men han er veldig sikker på at det kommer til å skje.
Les også: – Apple gir opp iPad mini.
Kilder:
TechRepublic
9to5mac
Annonse