Annonse


Dette fant vi ut om oss selv

Facebook gjør som Twitter og følger med på hva du gjør også utenfor deres egne apper.

Gjør det mulig å deaktivere sporing
Men til forskjell fra Twitter har Facebook drevet med dette lenge, og gir ikke før nå brukerne mulighet til å deaktivere app-sporings-funksjonen på en Android eller iPhone.

Denne sporingen brukes for å servere det Facebook og deres partnere tror er relevant reklame for deg i nyhetsstrømmen på nett og mobil.

Heldigvis behøver man kun å melde seg ut ett sted, og endringen vil deretter gjelde på alle plattformer.

Annonse


Kommer 1. januar?
Vi har ikke funnet innstillingen i Facebook-appen idag, og regner derfor med at man vil kunne melde seg ut med mobilen når de nye endringene trer i kraft 1. januar.

Facebook har rullet ut noe de har kalt Privacy Basics, en guide som på en enkel måte forklarer hvordan du velger personverninnstillinger som passer for deg.

Endringen kommer samtidig med at Facebook har prøvd å forklare i enklere ordelag hvordan Facebook fungerer, og hvordan du som kunde berøres.

Meld deg ut av Facebook, og mange andre annonsenettverk
Men du kan allerede melde deg ut av Facebooks annonsesporingsnettverk på nettsiden Your Online Choices laget av European Interactive Digital Advertising Alliance.

Facebook lenker selv til tjenesten vi ikke har sett før, med 93 selskap representert.

Your Online Choice ramser over alle annonsenettverk som sporer deg, og du kan deaktivere etter ønske, eller slå av samtlige med ett klikk. Husk å skru av annonseblokkerer på nettsiden om du har dette installert.

Merk at ikke alle annonsenettverk er å finne i lista:

«Selskapene som vises under er noen av leverandørene som samler informasjon og bruker dette for å kunne tilby interessebasert markedsføring.»

Du blir ikke kvitt all reklame
At du deaktiverer annonser på denne nettsiden betyr ikke at:

«..du ikke lengre vil se annonser på Internett. Det betyr derimot at annonsene du ser på Internett ikke vil være målrettet mot deg og dermed være mindre relevante.

Å slå av interessebasert markedsføring vil ikke påvirke andre tjenester på nettet som bruker informasjonskapsler, som f.eks. e-post, handlekurver, innstillinger og bildeopplastning. Nettsider som du besøker vil fortsatt kunne samle informasjon for annet bruk.»

Dette mener Forbrukerrådet
Forbrukerrådet er dog ikke imponerte over det de leser:

«Det er selvfølgelig bra at selskapet informerer bedre. Samtidig endrer dette ikke hvordan Facebook opererer. Selskapet utvider stadig metodene sine for å samle informasjon om oss. At du nå i større grad skal kunne velge bort reklame, betyr i denne sammenhengen lite,» skriver Forbrukerrådets Finn Myrstad.

Myrstad hevder også det er mer eller mindre umulig å få oversikten over hva som samles inn om deg som bruker:

«Hvilken informasjon Facebook samler inn og hva den benyttes til er tilnærmet umulig å få oversikt over. Det samme gjelder om og eventuelt hvordan man kan få slettet denne informasjonen. 

Undersøkelser har vist at Facebook lagrer informasjon som vi tilsynelatende har slettet, for eksempel om du har fjernet en «tag» fra et bilde. Den eneste som skjer at andre på Facebook ikke lenger kan se opplysningen.»

 

Kilder:
Forbrukerrådet
Facebook

Annonse