People in 3D glasses looking towards light

Annonse


Nå må du få på deg brillene igjen

3D-filmen var det nye store på begynnelsen av 1950-tallet.

Laber interesse
Etter noen innledende runder på midten av 2000-tallet gjorde teknologien digitalt comeback i 2009, med braksusessen Avatar.

Siden har det gått nedover. Nyhetens interesse har lagt seg, og ferske tall fra Hollywood viser at folk helst velger 2D-versjonen på kino, selv om 3D-versjonen går i salen ved siden av.

Nytt forsøk
Samme tendens ser vi på Blu-ray: 3D-versjonene selger neste ikke, mens 2D-versjonene går unna. Og på filmtjenester som Netflix er 3D helt fraværende, uten at noen synes å klage på det.

Annonse


Nå vil Hollywood slå et nytt slag for 3D.

Lysere og klarere
De håper ny laser-teknologi skal gjøre opplevelsen bedre.

Først og fremst er det snakk om lysere og klarere bilder. For en av ankepunktene mot dagens 3D er at bildene blir mørke og uskarpe.

Ingen polarisering
Et nytt projektorsystem fra det britiske selskapet Christie lover samme lysstyrke som 2D-versjonen. 

Det nye systemet benytter to projektorer som sender flere separate bilder på samme tid, slik at begge versjoner å være lysere før de blir adskilt av en ny type briller. Dette for å hindre flimring. 

I stedet for å bruke polarisasjon for å skille bildene, brukes det lasere som sender ut lys på ulike bølgelengder for å lage hver enkelt farge. 

10 ganger dyrere
Men det spørs likevel hvor mange kinoer som virkelig vil investere i det, spesielt etter at de har betalt i dyre dommer for det 3D-utstyret de allerede har.

For Christie-projektoren koster hele 10 ganger mer enn dagens beste 2D-projektorene til kinobruk.

Kilde:
BBC

Annonse