Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Isabelle Falque-Pierrotin leder både Frankrikes datatilsyn og EUs personverngruppe. Hun avviser Googles møter om slettepolitikk som en del av PR-krigen deres. (Ill.: Olivier Ezratty/CC)

– Dette er en del av Googles PR-krig

Arrangerer møter over hele Europa om «retten til å bli glemt».

Google har etter eget utsagn så langt fått 90 000 henvendelser fra folk som vil bli slettet fra søkeresultatene deres.

Europa-møter
Om lag halvpartene av søknadene er innvilget, også ifølge dem selv.

Nå vil de arrangere en serie møter i sju europeiske hovedsteder om glemme-rutinene, som Google har blitt pålagt av EU-domstolen.

– Håpløst arbeidskrevende
Det er ingen hemmelighet at Google har mislikt pålegget fra første stund, og at de anser det som både håpløst arbeidskrevende og et inngrep i ytringsfriheten på nettet.

Et knippe stygge saker har blitt trukket fram som eksempler på at dette ikke fungerer.

Bank, fotball og prostitusjon
Blant annet ble en kommentar fra BBCs økonomiredaktør om finanskrisen fjernet fra søkeresultatene fordi en banksjef som ble omtalt i lite smigrende ordelag ikke syntes det tjente hans videre karriere.

I tillegg ble en Guardian-artikkel om en skotsk fotballdommer som ble tatt i løgn fjernet, også det med begrunnelse i personvernet. Denne avgjørelsen ble imidlertid senere omgjort.

Det hele toppet seg da opprullingen av Europas mest omfattende prostitusjonsnettverk forsvant, siden kvinnen som ble dømt for å stå bak naturlig nok ikke likte at det som ble skrevet om henne.

Starter i dag
Det første Google-møtet om det de mener er uheldige utslag av EU-dommen starter i dag i Madrid.

Men EU liker møtevirksomheten dårlig.

– Google prøver å sette premissene i debatten. De vil gjerne bli sett på som åpne og dydige. Men de har håndplukket deltakerne i panelet. Samtidig bestemmer de både hvem som skal sitte i salen og hva utfallet av møtet skal bli, sier en bisk Isabelle Falque-Pierrotin.

– Del av PR-krigen
Hun er både leder for  EUs personvernutvalg og det franske datatilsynet.

Falque-Pierrotin mener møtevirksomheten er en del av Googles PR-krig, og at de tenker mer på sin egen forretningsmodell med målrettede annonser enn brukernes personvern.

Stikkord: Google, retten til å bli glemt