Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Mange bruker Yelp til å finne ut hvor de skal spise og handle. Nå er klagestormen massiv fra sinte butikk- og restauranteiere. (Ill.: Cyberstock/Alamy/All Over Press)

– Yelp, det hagler med klager!

Anbefalingstjeneste beskyldes for utpressing.

Anbefalingstjenesten Yelp har etter hvert også blitt populær blant nordmenn.

Gode råd er dårlige
Men selv om mange brukere føler at de får gode råd om hvor de skal spise, drikke og handle, er det åpenbart ikke alle som er fornøyd.

I følge det statlige amerikanske forbrukerorganet Federal Trade Commission (FTC) hagler det med klager på tjenesten.

2037 klager på seks år
Siden 2008 har FTC mottatt hele 2037 klager fra vanlige forbrukere, går det fram av et skriv som FTC har publisert på nettet etter at avisen Wall Street Journal ba om det under henvisning til USAs lov om informasjonsfrihet.

Hva klagene fra forbrukerne går ut på, blir ikke spesifisert fra FTCs side. Men etter alt å dømme er det mange som føler at maten, servicene og varene de fikk ikke helt står i stil med den svært hyggelige omtalen på Yelp.

Føler seg tråkket på
Men også mange som driver forretningsvirksomhet er misfornøyde.

Mange føler seg tråkket på av Yelp på grunn av at de enten ikke blir nevnt i det hele tatt, eller at de får dårlig omtale.

– Oppgi navn!
Ifølge Wall Street Journal mottar Yelp  hele seks ganger i måneden rettslig anmodning om å oppgi navnene på anonyme brukere som har lagt inn tips.

Dette fordi de forretningsdrivende mistenker at brukerne ikke er reelle, men i stedet er et ledd i det de mener er en form for utpressing.

Føler seg presset til å betale
Yelp fungerer slik at butikker og restauranter betaler for å bli ført opp på nettstedet og i appene.

De som ikke ønsker å betale, mistenker tydeligvis at Yelp prøver å sverte dem, slik at de til slutt ikke ser annen utvei å betale.

Yelp-aksjene falt med seks prosent etter FTC-rapporten ble kjent.

Forsvart av mektig organisasjon
Organisasjonen Global Network Initiative, der blant andre Microsoft og Facebook er medlemmer, har gått ut og forsvart Yelp.

De mener butikkene og restaurantene har seg selv å takke, siden de også betaler en rekke andre lignende (og etter deres oppfatning langt verre) tjenester for å «bombe» nettet med positive, men fiktive anmeldelser.

Stikkord: forbrukerrettigheter, yelp