Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Windows 95 gjorde Microsoft til verdens desidert viktigste programvarehus. OS-et ga seslakpet total PC-dominans, og penger i lomma for hver solgte PC over hele verden. De tjener fortsatt gode penger på Windows og Office, men markedet er i ferd med å endre seg dramatisk. Brukt med tillatelse fra Microsoft. (Ill.: Microsoft/Wikipedia)

Har Microsoft gitt opp melkekua?

Kommentar: Satser stadig mer på konkurrentene.

Vi har skrevet mye og grundig om Microsofts problemer med å skape entusiasme rundt merkevare og produkter.

Nå kommenterer vi de siste ukenes forretningsbeslutninger som ganske tydelig signaliserer et selskap i endring.

Windows 8.1 øker nesten ikke
De siste tallene viser at XP øker bittelitt. Det er et problem i seg selv, men det er langt mer alvorlig at veldig få gidder å oppdatere Windows 8.1, den siste oppdateringen til åttern som snart får selskap Update 1.

Update 1 er en 400 MB stor forbedring som avslører at Microsoft tok feil når de prøvde å tvinge alle over til berøringsprodukter. Den inneholder nemlig funksjonalitet som gjør det enklere å bruke OS-et med mus.

Les også ITavisen.no-redaktør Tore Nesets ferskeste Microsoft-kommentar.

Svært få vil ha Windows 8 på PC-en sin, enda færre et nettbrett med det. Surface 2 er et bra produkt, men Surface selger ikke godt nok til å befeste Microsofts økosystem som en reel konkurrent.

Microsoft svarer oss: – Derfor tar dere feil, ITavisen.

Windows 8 er ikke lenger ferskt
Atten måneder etter Windows 8-lanseringen ser vi fortsatt ikke tegn til noen særlig popularitet eller entusiasme. Ingen står i kø. Når det har gått såpass lang tid, hva gjør man da?

Man kan rekonstruere selskapskulturen rundt en ny visjon (One Microsoft), bytte logo og sjef, eller hente inn Bill Gates.

Microsoft har gjort tre av fire, og det skal vi være glade for, selv om vi har en følelse av at Gates’ rolle blir mindre enn mange håper på. Blir han mer enn en posterboy for fansen? Vi får se.

Mer guts, færre analyser
Dette selskapet trenger mer enn en ord som beskriver en fremtidig visjon for de ansatte. De trenger produkter folk vil kjøpe.

Men er det nå for sent for Windows 8 og RT? Kan Windows Phone noengang lykkes i vesten? Vi ser nå at mobil-tallene begynner å bli ganske fine i flere land i Europa, men det er for tidlig å erklære noen seier, eller spå hvordan de skal klare seg i USA.

Det er ingenting som tyder på at den gamle storheten som en gang tjente penger på over 90 prosent av alle datamaskiner som ble solgt i verden kan snu den negative trenden om de fortsetter som dette.

Les også: Derfor kan de ikke lykkes med Windows 8.

– Nei, vi vil ikke ha dette!
Jeg kan ikke se hvordan det skal gå før de skjønner at tiden der fokusgrupper bestemmer hvordan produktene skal fungere. Hele poenget er jo at folk ikke vet hva de vil ha. Løsningene blir deretter, og verden får servert Windows 8.

Det vi ser Microsoft gjøre nå, er å innrømme at de ser for seg en reel situasjon der Windows ikke er en nødvendighet lenger, for «folk flest».

Ikke engang Office, som fortsatt er en hellig (dessverre) og innbringende ku, har styrke nok til å dytte dingse-salg til forbrukere, og samtidig også OS, økosystem og tjenester.

Mange trenger bare enkle nett-alternativer som Google Docs. Og det er jo gratis.

Dette tjener de penger på
Fra juni 2012 til 2013 var Microsofts kakestykke (omsetning, ikke profitt) fordelt slik: 

* 32 prosent fra Office

* 26 prosent fra Server and Tools

* 25 prosent fra Windows

* 13 prosent fra Entertainment and Devices

* 4 prosent fra Online Services

(Kilde)

​Se for deg at nesten ingen kjøper Office om noen år, og Windows blir gratis for forbrukere, og nesten gratis for OEMs. Da kan halvparten av selskapets omsetning, for ikke å snakke om profitt, fordufte. Vi snakker ikke om 2015, men i et lengre tidsperspektiv, selvsagt.

Markedet vil da stå igjen med et selskapet som selger server-tjenester, nettsky-tjenester og omsetter litt på underholdning og enheter. Om da ikke Entertainment and Devices selges (som tidligere ryktet) for å sette fullt fokus på tjenester.

Husk: Nå er mannen det ble ryktet ville selge Xbox blitt sjef for Xbox, alså Stephen Elop.

Derfor har det seg slik at…
Hvordan kan jeg våge påstå at Microsoft nå endrer kurs? Jo, det er ikke så vanskelig. Man behøver ikke engang lese mellom linjene. Det står svart på hvitt.

Er vi redde for at Microsoft ender opp som app-utvikler og sky-tjeneste-leverandør?

Ja, på sett og vis er vi det, akkurat som problemene Nintendo nå befinner seg i kan bety at de må lage Mario til iOS og Android.

Vi tror tre store spillere er langt sunnere enn duopoler. Der er faren nemlig at de to ender opp med ulovlig samarbeid for å dele markedet mellom seg. Da stagnerer innovasjonen, og forbrukerne må betale mer for dårligere produkter.

Det store spørsmålet blir hva den nye Microsoft-sjefen velger å gjøre. Fortsette i samme spor, satse på apper og sky-tjenester 100 prosent, eller dra selskapet i en helt annen retning? Det blir spennede å følge utviklingen.

Dette har skjedd
Slik tegnes bildet av nye Microsoft:

1. De lar Nokia selge Android-mobiler i utviklingsland i et forsøk på å koble kjøperne til Microsofts egne nett-tjenester. Et bevis på at de ser på alternative måter å tjene penger på i det viktigste segmentet. Det er ikke aktuelt for forbrukere å betale for OS lenger. Det skal følge med gratis til den dyre maskinvaren som kjøpes, og OS-et skal oppdateres hyppig. Sistnevnte skjer nå endelig med Windows.

2. De klarer ikke å selge nok Windows Phone alene, har ikke nok partnere, og sier derfor ja til å selge Windows Phone på mobiler som også kjører AndroidSe for deg Apple eller Google gjøre noe slikt nå? Hadde det luktet annet enn desperasjon? Den eneste grunnen til at dette ikke slås stort opp er at det skjer i stillhet, og ikke i USA og Europa.

3. De styrker fokuset på tredjeparts-apper med en sterk merkevare (Xbox) til konkurrentens OS og maskinvare: iOS og Android. Det ryktes til og med at Internet Explorer kommer til Android.

4. Windows 8.1-lisensen blir nesten gratis for OEM-partnere på billig-maskinvare.

5. Desperate forsøk på sverte suksessrike konkurrenter. Spesielt Google med Scroogled-kampanjen. Den lukter ikke særlig godt.

6. I et forsøk på å dytte Windows 8 og tilhørende maskinvare kan OS-et bli gratis mot reklame. Hva skal de tjene penger på om ikke Windows- og Office-lisenser i forbrukermarkedet? Xbox kan ikke bære hele selskapet.

7. Mange tviholder forsatt på Windows XP, et 12 år gammelt operativsystem. Vi tror ikke disse folkene trenger en påminnelse om at de ikke bruker Windows 8.

Stikkord: kommentar, Microsoft