Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Android-brett som Sonys Xperia Z-serie (her Z2 - en av de store nyhetene på årets MWC-messe i Barcelona) selger nå samlet langt mer enn iPad. (Ill.: Trond Bie/ITavisen.no)

Nå er Android størst på nettbrett

Har økt markedsandelen fra 46 til 62 prosent.

Trodde du at Apple fortsatt er størst på nettbrett?

Da må du tro om igjen.

Langt over halvparten
For selv om iPad utvilsomt er den mest solgte enkeltmodellen der ute, er Android-verdenen nå langt større enn iOS-verdenen på brett, akkurat som det en god stund har vært på mobil.

I 2012 hadde Android-brettene en markedsandel på 45,8 prosent på verdensbasis. I fjor steg denne andelen til 61,9 prosent, ifølge analysebyrået Gartner.

Stor økning totalt
Den formidable økningen faller sammen med en generell eksplosjon i nettbrett-salget.

I løpet av fjoråret økte salget med 68 prosent i forhold til 2012, og landet til slutt på 195,4 millioner solgte brett.

Alene i begynnelsen
Da Apple lanserte sin første iPad ved påsketider i 2010, var de rimelig alene på markedet med et slikt produkt.

Så kom Samsung med sin Galaxy Tab i september, og deretter fulgte både Sony, LG og mange av de andre store produsentene i Østen etter.

iPad har 36 prosent
Apple er fortsatt suveren når det gjelder omsetning, rett og slett fordi iPad gjennomgående er dyrere enn Android-brett.

Og det skal også sies at Apple faktisk økte salget i 2013. Men andelen de har av det totale brettsalget ligger nå bare på 36 prosent, mot 53 prosent i 2012.

Dobling av Windows-brett
Når det gjelder «lillebror» Windows kan Microsoft faktisk notere seg en dobling av salget fra 2012 til 2013.

Men har snakker vi altså om ørsmå kvanta. Windows-brettene går fra en markedsandel på 1 til 2,1 prosent.

Kilde:
IDG.se

 

Stikkord: android, nettbrett