Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Skru av Bluetooth!

«Kom og kjøp meg»-teknologi på vei.

De som har sett science fiction-klassikeren Minority Report vil huske hvordan Tom Cruise går rundt i et kjøpesenter og blir «ropt på» av butikkene der japaneren han har lånt øynene til har handlet tidligere.

Lansert i stillhet
Nå kan denne teknologien snart komme til et kjøpesenter nær deg.

For i sommer lanserte Apple iBeacon i all stillhet. iBeacon er kort fortalt en Bluetooth-basert teknologi som ved hjelp av små «fyrtårn» tar kontakt med mobiltelefoner i nærheten.

Tilbud til butikkene
Storselskapet Qualcomm er ett av selskapene som nå satser stort på teknologien, under navnet Gimbal.

De tilbyr nå butikker å installere fyrtårn for å lokke til seg forbipasserende kunder.

I alle Apple-butikker
Apple har allerede gjort dette i samtlige av sine 254 butikker i USA.

Etter sigende fungerer det bare sånn noenlunde, og det er vel liten tvil om at dette er en teknologi som mest av alt er startgropa.

Skru av Bluetooth
iBeacon er en integrert del av iPhone-maskinvaren, men det finnes likevel måter å verge seg mot budskapene fra butikker du befinner deg i eller ved.

Det sikreste er jo å ikke installere iBeacon-appen, eller rett og slett å skru av Bluetooth. Men det finnes også håndgrep som gjør at du selv kan ta kontrollen over informasjonen du får.

Kommer for Android også
For øvrig bør ikke Android-brukere føle seg helt trygge, de heller.

For Qualcomm er i ferd med å utvikle en versjon også for denne plattformen.

Kilde:
Engadget.com

Stikkord: ibeacon, markedsføring, salg