Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Det må flere millioner Kindle-lesebrett til for å påvirke et fly... (Ill.: Wesley Fryer/Flickr)

Stråling: 0.000003 volt

Derfor er det greit å ha brettet på under landing.

Det går framover her i verden. I sommer lempet britene på restriksjonene når det gjaldt mobilbruk om bord på fly, og i mars ble det kjent at det mektige, statlige amerikanske luftfartsorganet FAA hadde planer om å åpne for nettbrett, lesebrett og mobil (i flymodus) under avgang og landing i høst.

Nå har høsten kommet, og fortsatt er det forbudt å bruke sin Kindle, Galaxy S4, iPad eller Galaxy Tab mens «fest setebeltet»-skiltet lyser.

Det motsatte er bevist…
Dette på tross av at det ikke finnes fnugg av bevis for at det forstyrrer flyets elektronikk og kommunikasjonssystemer på noe vis.

Snarere tvert i mot. Bevisene er nærmest overveldende for at det ikke utgjør noe problem.

Forsvinnende få
I et brev fra Delta Airlines til FAA i fjor heter det at det i en periode på to år, med 2,3 millioner flyvninger, ble registrert 27 mulige tilfeller der forbrukerelektronikk kan ha påvirket et flys interne systemer.

Det var ikke mulig å bevise dette i noen av tilfellene, skrev vår søsterpublikasjon digi.no i forrige uke.

Hyret inn laboratorium
I desember 2011 hyret New York Times inn den uavhengige forskningsorganisasjonen EMT Labs for å undersøke om det kunne være noe i at elektromagnetiske bølger fra passasjerenes dingser kunne påvirke flyet.

Svaret var entydig nei

Tåler 200 volt
Mens et standard passasjerfly (i dette tilfelle en Boeing 747) er bygget for å tåle 200 volt pr. meter uten å få hikke i sine systemer, utstråler en Kindle e-bokleser fra Amazon nøyaktig 30 mikrovolt (0,000003 volt).

Med andre ord ville du trenge millioner av Kindle-brett pr. meter fly for å kunne gjøre noen som helst skade.

Truer med lovendring
Men fremdeles sier altså flyselskapene nei, og FAA toer sine hender på tross av at politikere og pressgrupper skriker stadig høyere. En senator, demokrat Claire McCaskill fra Missouri, er så desperat at hun ifølge SFgate.com vil endre amerikansk lov og dermed tvinge FAA til å oppheve forbudet.

Og gjør FAA det, så følger trolig både norske og andre europeiske myndigheter etter ganske snart.

Og her er årsaken…
Mange spør seg hvorfor forbudet ble innført i første instans.

Amazons PR-sjef Paul Meisner sier til New York Times at det har sammenheng med at man for flere tiår siden målte strålingen fra TV-apparater og FM-radioer med radiorør.

Og så kom transistoren…
Heller ikke den gangen var strålingen skyhøy, men høy nok til at man ikke ville ta noen sjanser.

Så kom transistoren, og med den forsvant all rasjonell grunn til å legge restriksjoner på passasjerenes dingse-bruk om bord.

 

Stikkord: fly