Samsung har nå 22 prosent markedsandel på verdensmarkedet dersom vi tar med alle typer mobiltelefoner.
Nokia ikke lenger nummer 1
Nokia kommer inn som nummer to med 19,1 prosents andel, mens Apple må finne seg i en tredjeplass med beskjedne 7,5 prosent.
Dette går fram av ferske tall fra analysebyrået analysebyåret Gartner.
Fra 23,8 til 19,1 prosent
I 2011 lå Nokia på førsteplassen, slik de har gjort i mange år før. Men nå er de altså skjøvet ned til nummer to-posisjon av Samsung.
Annonse
Nokia hadde i 2011 en markedsandel på 23,8 prosent, altså mer enn det Samsung kan skilte med i 2012.
Sterk på billig-mobil
Nokia har tradisjonelt vært sterke på billig-segmentet.
Men så langt har ikke deres Lumia-serie med Windows Phone om bord klart å konkurrere med Samsungs Android-baserte Galaxy-serie og Apples iPhone.
«Hallo»-telefoner dominerer fortsatt
Mye tyder på at markedet forskyver seg vekk fra enkle og rimelige telefoner til telefoner med full nettfunksjonalitet.
I rike Norge er smarttelefonen snart enerådende, mens det i andre og mindre pengesterke deler av verden fortsatt er de enkle «ringe og tekste»-modellene som dominerer.
Bare to modeller
Selv om Apples andel fortsatt er liten i forhold til både Nokia og Samsung, skal vi huske på at de i fjor bare hadde to modeller: 4S og 5.
Både Nokia og Samsung har et mye større utvalg, og dette reflekteres i totalsalget.
Et totalsalg som for øvrig falt med to prosent i forhold til året før, trolig på grunn av de økonomiske problemene i USA og deler av Europa.
Annonse