Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Telenor hevder at det rett og slett ikke er sant at OneCall leverer like god dekning som dem. I en større markedsføringskampanje på TV hevder selskapet at de gir like god dekning, men at de er billigere.

Dette får Telenor til å se rødt

– Villedende markedsføring at «dekning er dekning».

Telenor er på hugget og angriper OneCalls markedsføring i en lengre pressemelding.

Les også: – Dere er absurde, Telenor.

Har klagd OneCall til Forbrukerombudet

Norges største konsern målt i antall ansatte har klagd OneCalls markedsføring, blant annet markedsført som TV-reklame, til Forbrukerombudet. Grunnen? Telenor hevder OneCall villeder potensielle kunder når de påstår at OneCall har «akkurat like god dekning som hos alle andre» og at «dekning er dekning».

Telenors informasjonssjef Anders Krokan reagerer sterkt på OneCalls markedsføring av sitt mobilnett.
(Ill.: Telenor)

«One Call er en del av Tele2-konsernet som blant annet eier selskapet Mobile Norway. Gjennom selskapet Mobile Norway bygger Tele2 ut et mobilnett i Norge. One Call benytter dette mobilnettet.

I tillegg til sitt eget mobilnett, som er under utbygging, benytter One Call Telenors mobilnett der de ikke selv har dekning. Dette betyr at One Calls kunder i utgangspunktet benytter One Call/Mobile Norways mobilnett, men der One Call/Mobile Norways mobilnett ikke har dekning, så overføres deres kunder til Telenors mobilnett», skriver selskapet og hevder:

«One Calls markedsføring forutsetter at de innenfor eget dekningsområde har like god dekningskvalitet (kapasitet og datahastighet) som Telenor har innenfor hele det samme området. Telenor bestrider dette».

OneCall: – Tilsvarende, og kanskje bedre

onecall.no skriver selskapet blant annet:

«I tillegg bruker telefonen Telenors mobilnett der hvor Network Norways eget nett ikke dekker. I praksis betyr dette at alle våre kunder har en dekning tilsvarende Telenors egne kunder, og at noen kan oppleve enda bedre dekning der hvor Network Norway har eget nett i tillegg.

Telefonen din veksler automatisk mellom de 2 nettene og du kan oppleve at det står Telenor, Network Norway eller One Call i displayet.»

Direktør og Øistein Eriksen  i OneCall.
(Ill.: OneCal)

Håper fortsatt på Forbrukerombudet

«One Calls påstand om at «dekning er dekning» og at deres tilbud er «like bra» er, slik Telenor ser det, villedende overfor kunden og dermed ulovlig», konkluderes det med i pressmeldingen.

Det kommer også frem at Forbrukerombudet i skrivende stund ikke har valgt å foreta seg noe i saken.

Telenor mener blant annet denne reklame, hvor OneCall hevder de gir like bra dekning som alle andre, er villedende:

Stikkord: Mobil, onecall, telenor