Hopp til navigasjon Hopp til innhold
One Call tilbakeviser på det sterkeste at de ikke leverer like gode produkter som Telenor. Uttalelsene kommer i etterkant av en lengre Telenor-pressemelding der det kom frem at sistnevnte har meldt One Call inn til Forbrukerombudet for villedende markedsf

– Dere er absurde, Telenor

One Call: – En desperat handling fra en tidligere monopolist.

Telenor varslet i dag at de har meldt OneCalls «dekning er dekning»-markedsføringskampanje inn til Forbrukerombudet.

Les også: Dette får Telenor til å se rødt.

Deknings-krangel

En av Norges største konsern hevder nemlig One Call driver villedende markedsføring når de påstår de leverer like god dekning som alle andre. One Call mener nemlig i en rekke TV-reklamer at de er like gode på dekning som de andre operatørene, men at de samtidig er billigere.

De hevder også at dekningen er bedre når deres kunder er på Network Norway-nettet – områder der de selv ikke har dekning bruker de Telenors nett. Telenor hevder dette forringer kundens opplevelse når mobilen må skifte fra en operatør til en annen – telegiganten hevder at dette, og endel andre ting, gjør at One Call ikke kan kalle seg like gode. Dette tilbakeviser One Call.

One Call:- Absurd

Det er Mobile Norway som drifter Network Norway-nettet, som igjen eies likt av Mobile Norway og OneCall. One Call ble i 2008 fusjonert inn i Network Norway som eies av Tele 2.

One Call-sjef Øistein Eriksen mener Telenor er helt ute å kjøre med sine påstander om villedende markedsføring.
(Ill.: One Call)

Men hva mener OneCall om Telenors påstander om at de ikke er på langt nær like gode, og at det ikke stemmer at OneCall leverer like god dekning? One Call-direktør Øistein Eriksen kaller Telenors utspill blant annet «absurde»:

«Jeg oppfatter utspillet som en desperat handling fra Telenor. De tåler åpenbart ikke at mobilkundene liker One Call bedre enn dem. Dette er en absurd tilnærming fra den tidligere telemonopolisten.

Begrepet «like bra» handler først og fremst om hvordan kunden opplever de tjenestene vi og andre aktører tilbyr. Det handler om summen av ting og hvordan mobilkundene – markedet – totalt sett opplever de enkelte mobiloperatørene. Det er derfor meningsløst å tilnærme seg begrepet med ulike tekniske sammenligninger», heter det i tilsvaret ITavisen.no har mottatt.

Det er denne markedsføringskampanjen Telenor bestrider.

– To nett er best

One Call viser blant annet til undersøkelser fra 2009, 2010, 2011 og 2012 som ifølge epsi-norway konkluderer med at de har de mest fornøyde kundene – derfor mener Eriksen og One Call har grunnlag til å kalle seg minst like bra som andre.

Eriksen lenker også til kundebarometer.com som lister opp One Call som det selskapet med høyest kunde tilfredshet og lojalitet

«Vi betaler hundrevis av millioner i året på å leie kapasitet i Telenors nett, og faktum er at våre kunder kan benytte seg av to nett, og at våre kunder dermed har bedre dekning enn Telenor på mange steder.

Vi bygger vårt eget nett med den nyeste og beste teknologien som finnes, og vår påstand er at kunder som er i vårt nett ofte har bedre kapasitet og høyere datahastighet enn Telenors kunder, av den enkle grunn at vi har færre kunder tilknyttet hver basestasjon enn tilfellet er med Telenor.»

– NetCom bedre enn Telenor

One Call eier sitt eget nett, Network Norway, sammen med Tele 2. Eriksen er helt klar på hva strategien er:

«På to år har vi gått fra en befolkningsdekning på 25 prosent til 66 prosent, og målet er klart; vi skal bryte opp Telenor og NetComs infrastrukturduopol», forklarer han ovenfor ITavisen, og sender enda et sleivspark i retning sin store konkurrent, og avslører samtidig at de vurderer å bruke NetComs 4G-nett:

«Når det er sagt opplever vi samtidig at NetCom ligger langt foran Telenor når det gjelder 4G dekning, og inntil vi har ferdigstilt vårt nett og fått frekvenser til å ta i bruk 4G, så vil vi vurdere å bruke NetCom på 4G i stedet for Telenor.»

Eriksen avslutter tilsvaret med å minne Telenor om en tidligere sak fra 8. juni 2012 der telegiganten, ifølge Eriksen, selv skriver følgende:

«Dersom aktøren som krever tilgang til Telenors nett også kunne ha avtale om tilgang til TeliaSoneras nett, samt til det nett operatøren selv bygger ut, vil aktøren oppnå en særstilling ved å kunne tilby sine kunder best dekning i Norge via tre nett (rettsprosesskriv fra Telenor, 8. juni 2012).»

«Vi tilbyr riktignok ikke i dag våre kunder tilgang til TeliaSonera/NetComs nett, men sitatet viser at Telenor selv mener at våre kunder har bedre dekning enn deres egne», avslutter Eriksen.

Stikkord: onecall, telenor