Hopp til navigasjon Hopp til innhold
I Kina spilles det mer nettspill enn andre steder i verden. Men at fedrene går inn og myrder sønnene sine virtuelt er neppe hverdagskost. Her «Age Of Wushu». (Ill.: Snail Games)

«Drepte» sønnen med digitale leiemordere

Far misfornøyd med spillvaner.

En familiefar i Kina var så lei av sønnens spillegalskap at han leide virtuelle leiemordere for å ta livet av avatarene hans.

– Vil gå lei om han blir drept
Feren, som av spillbloggen Kotaku bare blir betegnet som «Mr. Feng», mente sønnen «Xiao Feng» ville gå lei av spillene dersom han ble drept hver gang han gikk inn.

Det ble han også. Faktisk så lei at han til slutt spurte «morderne» hvorfor de hele tiden tok livet av ham.

Alvorsprat med far
Da han skjønte at det var faren som sto bak, tok han en alvorsprat med opphavet også.

Faren ga uttrykk for at han ønsket den 23 år gamle sønnen skulle skaffe seg en jobb, og ikke bare sitte foran skjermen.

– Spiller mens jeg venter på jobb
Sønnen svarte at han ikke ville ta hvilken som helst jobb, og at han ville vente til den rette jobben dukket opp. I mellomtiden kunne han like gjerne spille, sa han.

Svaret tilfredsstilte tydeligvis faren, for han sa opp avtalen med «leiemorderne».

– Aldri hørt om slikt før
– Jeg har aldri hørt om denne formen for inntrengning før. Jeg tror ikke en slik ovenfra og ned-tilnærming fungerer. Som oftest er overdreven spilling tegn på et underliggende problem, sier professor og ekspert på spillavhengighet Mark Griffiths ved Nottingham-universitetet til BBC.

Drap er ellers ikke noe uvanlig i såkalte MMORPG-spill (Massively Multiplayer online Role-Playing Game)

– Skjer hele tiden
– Slikt skjer hele tiden i spill. Folk er rett og slett slik på nettet, sier Olivia Grace til BBC.

Grace er ekspert på verdens største MMORPG, World of Warcraft.

Større enn i USA
MMORPG-spill er enda større i Kina enn i USA. Ifølge mmohuts.com bruker kineserne om lag 28 milliarder kroner på slike spill i året.

Til sammenligning bruker amerikanerne «bare» 21 milliarder.

Stikkord: mmorpg, spillavhengighet