Netflix-toppsjef Reed Hastings skal kapre det norske markedet ved å tilby film og TV på nær sagt all populære maskinvare. De har også allerede en stor etablert brukerbase i Statene, Facebook-integrasjon og Dolby Digital 5.1. Likevel er han ingen reddende

Annonse


Slik skal han kapre deg

ITavisen.no møtte gründer og Netflix-toppsjef Reed Hastings, og teknisk sjef Neil Hunt i forbindelse med sin presse-turne i de nordiske landene. Selskapet har helt klare mål for hvordan de skal revolusjonere TV-titting her i Norge, men de leverer ingen innholds-revolusjon.

– Kvalitet, ikke kvantitet

Reed Hastings tar oss i mot smilende og imøtekommende. Grunderen og filantropen Hastings fremstår med Richard Branson-karisma, og han vil rett på sak. Vi starter naturligvis med å spørre han om det alle lurer på: hvorfor henger Norge etter hva angår innhold?

– Når vi lanserte Netflix i Storbritannia i 2007 var innholdet langt dårligere enn det er når vi lanserer her i Norge i dag, forklarer han, og påpeker at Netflix satser på kvalitet og ikke kvantitet. Greit nok, men dette gir oss egentlig ikke noe svar på hvorfor TV- og film-bransjen stykker opp seeropplevelsen til kundene.

Vi spør igjen, og påpeker at mange norske kunder er frustrerte over å bli servert eldre innhold enn hva som er tilgjengelig på fildelingsnettsidene.

Annonse




En forbrukerfiendtlig bransje

Hastings: – Greia er den at om Viaplay eller HBO kjøper opp en serie, så har de eksklusive rettigheter til dem. Vi kan dermed ikke skaffe oss de samme rettighetene. I denne bransjen er det gigantiske budrunder, og vi må spille det samme spillet. Om vi betaler masse for en serie hadde heller ikke vi gitt bort innholdet til andre.

Oppdatert, 18.10.12, 11:16:

Et godt eksempel på denne problematikken er at norske kunder ikke har tilgang til Paramounts filmer, men avtalen med Warner her i havn her hjemme. I USA er det motsatt: ingen Warner-filmer, men Paramounts er tilgjengelige.

Enden på visa er at denne er kulturen i denne bransjen, og slik har det vært for parabol og kabel-kunder i dette landet veldig lenge. Det er med andre ord akkurat det samme problemet i nett-verdenen, og det ser neppe ut til at dette forandres med det første. Dessverre fungerer ikke denne bransjen som musikkbransjen hvor de samme artistene kan strømmes på WiMP og Spotity samtidig.

Vi skjønner Hastings utfordring, men håper likevel en så toneangivende aktør som de nå vokser til å bli ser nytten av å endre på dette. Kanskje er de ikke mektige nok enda, eller mangler drivkraften for å kunne temme filmstudioene og rettighetshavere. Det vil isåfall være synd, for denne bransjen trenger et selskap som kan pløye ny mark.

Hastings mener Netflix' styrke ligger i å kunne tilby innholdet på nær sagt alle populære underholdningsplattformer.
(Ill.: Släger Kommunikasjon)

Hvorfor velge Netflix?

Netflix’ strategi er klar: for å kapre kunder fra Viaplay og HBO skal de servere sitt innhold på alle enheter, og de har rett: her har de et stort forsprang. De leverer innhold til smartmobiler, nettbrett, PS 3, Apple TV, Wii, Google TV, Blu-Ray-spillere, Xbox 360 og en haug Smart TV-er. – Ingen av konkurrentene våre har dette, skryter Hastings.

Ei heller har konkurrentene Dolby Digital 5.1-lyd og Facebook-integrasjon, og det at de allerede har 30 millioner kunder gjør dem i stand til å teste nye funksjoner ut mot et langt bredere publikum. På den måten er det langt lettere å gi kundene nye funksjoner de faktisk har nytte av, og de følger godt med på brukermønstre.

DVD-utleie er dødt

Og for de av dere som lurer på om Netflix skal starte med DVD-utleie svarer toppsjefen at dette ikke kommer til å skje. Ikke overraskende: DVD-utleie er på vei ut av det amerikanske markedet også. Ei heller caching av filmer og serier for titting uten nett-tilkobling er med i strategien videre:

– Vi ønsker å gjøre det så enkelt som mulig, og de fleste ser uansett på innholdet vårt på TV-en hjemme, og der er det jo alltid nett. Mantraet om at Netflix at de ikke ønsker å gjøre alt, men å være best på det de allerede driver med går igjen.

Han er hjernen bak teknologien

Neil Hunt er teknisk sjef for plattformen, og har derfor mye makt og innflytelse på hvordan tjenesten fungerer og presenteres for brukeren.

Det mange lurer på er bitrate, men Netflix opererer ikke med slike tall (det nærmeste du kommer innstillinger av dette finner du her) når man ser film. Dette harmoniserer med kulturen om at ting bare skal fungere, og at kunden ikke skal behøve å tenke på slikt.

– Vi har vår egen teknologi kalt adaptiv strømming. Teknologien sørger for å levere den riktige oppløsningen i forhold til hvor kjapp linje man sitter på. Det er svært viktig for oss at kunden ikke skal vente, derfor starter filmene på kjappe linjer med lav bitrate, for så å justere seg selv sømløst etter noen sekunder.

Hunt avslører at de leverer helt opp til 5 Mbps. For 3G og 4G-forbindelser, typisk på mobiler, kan vi levere helt ned til 5 Kbps. 5Mbps høres ikke mye ut, men 1080p-filmen de viste oss ser veldig bra ut med en PS 3. Her er det smart komprimeringsteknologi som gjør sin magi i kulissene.

Teknologi topp-sjef Neil Hunt. Hunt er stolt av adaptiv strømming-teknologien til selskapet, og håper en dag å flytte absolutt all teknologi selskapet trenger for å drifte inn i sitt eget system.
(Ill.: Per Ervland/ITavisen.no)

HD-innhold og iPad-støtte

Hunt har ikke eksakte tall på hvor mye av innholdet som er i HD, men anslår at det er rundt halvparten av alt som er tilgjengelig – 720p såvel som 1080p. Han påpeker at Wii, som eneste produkt (foruten mobiler) ikke støtter 1080p.

– Det virker som at PS 3 er den mest populære konsollen i Norge, og vi har derfor implementert støtte for at kunden kan styre Netflix-appen ved hjelp av iPad, i tillegg til at du kan se et film på iPaden, og en annen på TV-en samtidig.

Enn så lenge er det kun iPad mot PS 3 som har dette koblings-forholdet, men selskapet håper å ekspandere.

Vi fikk fortalt at det er Microsofts skyld at dette ikke er mulig mot Xbox 360. Ifølge dem satte Microsoft seg på bakbeina når de spurte, og hevdet at kredittkort-betaling og sikkerheten rundt dette som er problemet. Netflix tviler på at dette er den egentlige grunnen, men ville ikke utdype mer. Dette har helt sikkert noe med Microsofts egne nettbrett-planer (Surface) fremover å gjøre.

Windows 8 derimot er faktisk allerede støttet, og man kan allerede nå teste Metro-appen til Netflix. Windows Phone 7 og 8-støtte er også på plass.

Netflix' «Metro»-app til Windows 8.
(Ill.: Trond Bie)

– Ingen beta-program

– Vi har sett på muligheten til å integrere IMDB og spillelister, men vi har ingen tidsplan for når dette vil skje. En annen kul funksjon vi ser på er muligheten for at nettbrett og mobiler med Netflix-appen kan skru på TV-en og sende innholdet til storskjermen uten å måtte fikle med den gammeldagse fjernkontrollen.

Hunt: – Dette er faktisk et merkelig problem. For å kunne få sertifisert tjenestene av EnergyStar tillatter de ikke dette.

Hva med «beta-opt-in»-modellen Google har gått for for å teste nye tjeneter? – Dette tjener ikke oss siden personer som melder seg inn i beta-programmer er de mest tekniske personene, og ikke flertallet av våre kunder. Vi ruller heller ut til 10 000 eller 100 000 tilfeldige personer uten at selv er klar over det, og følger med på bruken. Blir ikke funksjonen brukt vraker vi det.

Men hva med Linux-brukerne?

Hunt sier at de har fått endel henvendelser vedrørende Linux-støtte, og at det ikke er slik at de ikke ønsker å støtte dem av prinsipielt grunnlag (Smart TV-ene kjører jo Linux påpeker han).

Det hele er et DRM-rettighetsspørsmål. Det samme ble vi forklart av Hastings: – Prøver vi å lage vårt eget DRM-system blir vi saksøkt for patent-lovbrudd. Både Hunt og Hastings påpekte til oss at dette selvsagt også handler om brukerbasen på Linux, som jo som kjent er liten i forhold til de andre plattformene.

Hunt: – Linux-folk har dessuten ofte flere andre maskiner hjemme som støtter vår plattform.

Storpolitikk: Sorry Linux-brukere, dere må nok se lenge etter Netflix på plattformen: brukerbasen er rett og slett ikke stor nok. Selskapet hevder også at det er film-bransjen som bestemmer bruk av DRM-teknologi.
(Ill.: Per Ervland/ITavisen.no)

Netflix bruker Microsofts DRM PlayReady som er innebygget i Silverlight-plattformen, Microsofts svar på Adobe Flash. I tillegg til Microsofts løsning brukes Google-DRM, teknologi selskapet fikk tilgang til når de kjøpte selskapet Widevine for omlag to år siden. Ingen av disse teknologiene er lisensiert for bruk på Linux.

Dette er jo selvsagt en klar strategi fra Microsofts og Googles side for å få folk til å bruke deres plattformer, men Hunt påpeker med riktighet at det også skyldes den åpne naturen til Linux. Det er ikke akkurat slike plattformer film- og TV-bransjen er glade i.

Servere i Norge

Netflix har servere i Norge og Norden som serverer video-innhold,, mens alt det andre, inkludert konto-serverne (blant annet fakturering) driftes av Amazons nettsky-tjeneste fra Irland. Men selskapet har planer om å gjøre også dette selv.

Netflix flyttet mesteparten av sine tjenester til skyen for rundt tre år siden, og siste del for kun én måned siden. Dette har klare fordeler: – Vi kan teste ut ting kjapt og enkelt, og lagringen er redundant. Det gir oss også muligheten til å auto-skalere oppløsningen på videoinnholdet uten å måtte tukle mer servere.

– Om en server går ned er ikke dette noe problem med den løsningen vi har nå, forsikrer Hunt.

Det blir poengtert flere ganger at dette er en tjeneste som alltid skal fungere. Buffer-spøkelset er det verste kundene, og derfor også selskapet kan oppleve. Etter hva vi har erfart fungerer Netflix’ adaptive strømming-teknologi svært godt, og vi har enda ikke opplevd ventetid når video-innholdet har startet.

Gikk du glipp av Spotify-tilbudet?

En annen gladnyhet for nordmenn er at om man logger seg på Netflix-kontoen sin i Statene får man glede av alt det amerikanske innholdet. Likevel mister man ikke norsk teksting. Dette følger nemlig med konto og ikke IP.

Er du en av de som kastet seg på registreringen med en gang tilbudet ble gjort tilgjengelig natt til onsdag, og derfor gikk glipp av Spotify-tilbudet om å se gratis ut året forsikrer Netflix oss om at det bare er å ta kontakt med kundeservice (som holder til i Europa, og ikke India, forsikrer Netflix oss om), så fikser de dette for deg. Gidder du ikke kontakte kundeservice kan du registrere deg på nytt, men det kreves at man registrerer med ny e-post-adresse.

Annonse


Annonse


Annonse


Annonse