Android-baserte nettbrett tar stadig større markedsandeler fra Apple. Her Samsung Galaxy tab 8.9.

Annonse


Kraftig fall i iPad-andel

I 2010 var Apples andel av nettbrettsalget på 87 prosent. Ikke så rart, siden få andre hadde kommet med nettbrett da.

Fra 87 til 66 prosent
Men i 2011, da Samsung hadde etablert seg med sitt Galaxy Tab (som ble lansert i september 2010), så det helt annerledes ut.

Ifølge en fersk rapport fra analysebyrået TrendForce gikk iPad-andelen ned til 66 prosent i 2011.

Enda lenger ned
Og den skal videre nedover. For i løpet av 2012 vil Apple sitte igjen med bare 62 prosent av markedet på verdensbasis, hevder byrået.

Annonse


De våger også å spå lenger fram i tid. I 2015 antar de at iPad-andelen vil ha sunket til 59 prosent.

Android vinner
Tendensen er den samme som i mobilmarkedet, der Android nå står for om lag 51 prosent av smarttelefon-markedet ifølge analysebyrået Gartner (se digi.no).

Til sammenligning utgjør iOS-delen bare 24 prosent på verdensbasis.

Øker salget
Salg og markedsandeler er imidlertid to forskjellige ting. Både iPad og iPhone selger som aldri før. Og det kan faktisk virke som det er Apple som drar de andre med seg.

De har på mange måter skapt markedet for smarte, bærbare enheter med trykkskjerm.

Samsung, Amazon – og snart Microsoft
Det er først og fremst Samsung som truer Apple, både på brett og telefoner. Men på brettsiden har også Amazions Kindle blitt en skarp konkurrent, spesielt i USA.

Kindle Fire til bare 199 dollar (om lag 1200 kroner) har både pekeskjerm, nettforbindelse og stort app-utvalg. Denne selges imidlertid bare i USA.

Samtidig har både Sony, Lenovo, Acer, HTC og mange andre store i bransjen lansert sine Android-brett.

Og så kommer Windows 8, Microsofts nye operativsystem. Dette fungerer som kjent både på tradisjonell PC og brett. Så pass opp, Apple!

Kilde:
Cnet.com

Annonse