Med denne lyspæren prøver Hollywood-selskapene å vise at oppfinnsomheten i USA er truet av pirater, og at man derfor trenger SOPA.

Annonse


Her er reklamen for SOPA

Mens folk protesterer i gatene og både Wikipedia, Google og Facebook aksjonerer på nettet, pøser Hollywood ut millioner i en massiv reklamekampanje til støtte for den omstridte SOPA-loven.

Times Square og TV
På Times square i New York – selve kronplassen for gatereklame i USA – kjører de nå et stort elektronisk banner med budskapet «Support America’s creative community» (støtt USAs kreative miljø).

Samtidig kjører de en landsdekkende TV-kampanje via kanalen MSNBC (deleid av Microsoft, som har trukket seg fra ja-leiren) med det samme budskapet: USAs kulturindustri trues av piratene. Hjelp oss og stoppe dem ved å støtte SOPA.

Tunge navn bak
Bak kampanjen står organisasjonen Creative America. Blant «medlemmene» er NBC Universal, Viacom, Sony Pictures, Warner Bros, Disney og flere andre kjente navn innen Hollywoods film- og TV-industri.

Annonse


Både filmselskapene, musikkindustrien, de fleste spillselskapene og deler av programvareindustrien støtter lovforslaget.

Steile fronter
En av de mest engasjerte på ja-siden er mediemogulen Rupert Murdoch, som nå driver en veritabel ordkrig mot Google på Twitter.

På nei-siden vinner vi tunge IT/nettaktører som Google, Facebook, Twitter og Ebay. Det kan virke som om det er nei-siden som har mest vind i seilene. For bare på ett døgn fikk Google inn hele 4,5 millioner underskrifter i forbindelse med sin nett-kampanje.

Her kan du se en del av ja-reklamen (tatt opp fra TV med kamera):

Annonse