Skjermsparerbildene av klassiske forfattere (her Albertus Magus, 1206-1280) blir nå erstattet av Visa og Buick.

Annonse


Nå kommer den med reklame

Amazons lesebrett Kindle passerte i midten av 2010 fire millioner solgte eksemplarer.

Mest solgt
Siden har Amazon sluppet løs salget utenfor sin egen butikk, og nå er det ingen som helt har oversikten lenger.

Men det er liten tvil om at den tynne, batterisnille og rimelige plata med gratis 3G over hele verden (enkelte modeller) er verdens mest solgte dedikerte lesebrett.

Tar «alt»
Normalt er det bare bøker og tidsskrifter i Amazons eget format som kan leses på Kindle, i tillegg til pdf-filer.

Annonse


Men i går kunne vi fortelle at man ved hjelp av enkle håndgrep også kan lese bøker i ePub-formatet, som blant andre den norske bokbransjen bruker.

Under 700 kroner
Nå vil Amazon gjøre lesebrettet sitt enda mer attraktivt. For de som synes en pris mellom 1100 (WiFi) opg 1500 (WiFi+3G) er i stiveste laget for et brett som ikke gjør annet enn å vise ren tekst og primitiv, monokrom grafikk, kommer Amazon nå med en modell som bare skal koste litt over 600 kroner.

Den lave prisen er mulig fordi Amazon subsidierer den med reklame. De som kjenner Kindle, vet at skjermen viser bilder av kjente forfattere mens brettet er i dvale. Her vil nå Amazon vise annonser i stedet.

Den nye, reklamefinansierte Kindle-en åpner ballet med General Motors, Proctor & Gamble og Visa. Så her borger det for store inntekter.

Små, diskrete annonser
Det vil også være annonser på Kindles meny-side, der man finner de bøkene man har kjøpt der du kan kjøpe nye bøker. På denne siden vil det på billig-utgaven ligge små, diskrete annonser nederst.

Er du villig til å leve med dette, vil du altså få en Kindle som er vesentlig billigere enn den billigste utgaven i dag.

Identisk med WiFi-utgaven
Modellen er så godt som identisk med WiFi-utgaven. Med andre ord får du ikke glede av gratis 3G med tilhørende nettleser, slik som på den kombinerte WiFi/3G-modellen.

Reklame-modellen vil selges gjennom Best Buy og Target-kjedene i USA fra 3. mai. Amazon har så langt ikke annonsert noen planer om Europa-lansering.

Kilde:
AP/Yahoo News

Annonse