De stygge skiltene som kommer opp når du bruker YouTube på TV eller Wii, blir trolig nå å finne på vanlig nett også.

Annonse


Nå skal YouTube virkelig overvåkes

Google har helt siden de overtok YouTube i 2006 vært plaget av søksmål fra film- og TV-bransjen.

Plaget av søksmål
Årsaken er at at en stor del av de videoene brukerne legger ut er opphavsbeskyttet materiale sakset fra TV- og DVD-plater. Også spillbransjen har klaget på at brukerne legger ut sekvenser fra deres titler.

Så langt har Google svart med at de tar hver sak for seg. Når noen klager, sender de en melding til brukeren som har lagt ut videoen det er spørsmål om. Om svaret uteblir, eller ikke er tilfredsstillende, fjernes videoen.

Ikke effektivt
Denne strategien har likevel ikke vært effektiv når det gjelder å demme opp for det underholdningsbransjen mener er massive brudd på opphavsretten på YouTube.

Annonse


Nå skal Google endelig få tilgang på tekniske hjelpemidler som gjør kontrollen effektiv.

De kjøper nemlig selskapet Widevine, som i mange år har spesialisert seg på programvare som beskytter videorettigheter på nettet.

«Alle» bruker det
Så godt som alle de store, amerikanske TV-selskapene bruker systemet, og hele 250 millioner TVer med nett-tilknytning verden over har allerede programvaren installert.

Også Blu-ray-spillere fra Samsung, LG og Panasonic har programvaren om bord for å sikre at YouTube-videoer som som ikke er autorisert fra opphavsmennene ikke blir spilt av.

Også Nintendos Wii-konsoll, Apples iOS og Android har systemet innebygd.

Får se skilt
Norske brukere merker systemet ved at de får opp et skilt der det står at materialet kan ikke vises i dette formatet, med en henvisning til at man må inn på YouTube via PC-en for å få spilt av filmsnutten.

Samsung er en av eierne bak selskapet, sammen med IT-giganten Cisco. Disse overdrar nå aksjene sine til Google. Samtidig flytter Widevine-staben inn i Googles kontorer i Kirkland ved Seattle.

Prisen Google har måttet betale er ikke kjent.

Kilder:
Googles offisielle blogg
Seattle Times.

Annonse