Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Bilkjærlighet på høyt nivå

SPILLTEST: Forza 3 er det mest komplette bilspillet du får i dag.

Det er vanskelig å snakke om Forza 3 uten å nevne Gran Turismo, spillets klart viktigste konkurrent. Forza 3 er imidlertid ingen mellomstasjon «mens vi venter på GT5», det er lett et spill som klarer å hevde seg i en sjanger der konkurransen er stadig heftigere. Spesielt denne høsten, med glimrende Dirt 2 og solide Need for Speed: Shift, som alle vil ha oppmerksomheten din.

Forzas styrke er innhold. Forza er ikke et spill som bråkete markerer sin ankomst, som skryter av noen vanvittige, nyskapende funksjoner. Forza har høy selvtillit, og vet at kjøreopplevelsen det byr på er såpass avansert og elegant, at bilutvalget er såpass interessant, at banene er såpass godt designede, at kvaliteten er garantert.

Siden det er en simulator som skal handle om bil, er det selvsagt obligatorisk med minimalistiske menyer og behagelig bakgrunnsmusikk, og hver gang en ny bil låses opp blir vi selvsagt tvunget til å studere detaljene i nærbilde, det zoomes inn på lys, spoilere og felger, det skal være litt bilpornografisk og superdetaljert. Slik er nå denne sjangeren.

Bilporno
Og siden det handler om bil, er utvalget av kjøretøyene essensielt. Vi snakker over 400 biler – langt mindre enn Gran Turismo 5 etter sigende kommer til å by på, men fremdeles et ekstremt solid utvalg, som spenner fra streite Audier og Forder, via en haug med obskure produsenter og merkelige modeller, til de dyreste, råeste og feteste bilene du kan tenke deg. Hver bil er eksepsjonelt modellert og skal kjennes og føles akkurat som i virkeligheten (noe de færreste i verden kan bekrefte – hvor mange av de over 400 bilene har du kjørt, tross alt). Det som er ganske kult er at alle bilene er tilgjengelige fra begynnelsen av, med unntak av noen veldig få låste modeller. Det eneste som setter grenser er hvor mye penger du har. De må jo kjøpes. Du kan imidlertid prøvekjøre samtlige i free play-modusen, der du også kan teste de mange banene spillet byr på.

Free play er en ting, det som virkelig gjelder er kampanjemodusen, som er bygd opp på en slik måte at du følger årlige sesonger, og blir invitert til forskjellige utfordringer en etter en. Utfordringene baserer seg på typer biler og forskjellige lokasjoner, og du kan selv velge hvilke av de tilgjengelige utfordringene som tiltaler deg best. Du trenger heller ikke å følge spillets bestemte progresjon, du kan selv hoppe rett til ønskede utfordringer, bare at ikke alle er tilgjengelige fra begynnelsen av.

Ønsket velkommen
Vi liker veldig godt hvordan Forza 3 gjør det hele tilgjengelig for ikke-hardcore-spillere. Du blir til en hver tid tipset om hvilke av dine kjøretøy som egner seg til hvilke løp. Du kan til og med få bilene automatisk oppgradert hvis de er for svake, og spillet velger selv hvilke oppgraderinger er mest nyttige i forhold til hva du har råd til.

På den andre siden, hvis du er skikkelig entusiast, kan du selv kjøpe akkurat de oppgraderingene du vil ha, og utvalget er veldig dypt. I samme slengen kan du tune bilen, finjustere en hel masse parametre vi ikke skjønner bæret av.

Det er der Forzas styrke ligger. Denne glimrende balansen mellom å være tilgjengelig og utfordrende. Spillet blir akkurat så avansert som du vil ha det. Du kan stille det hele inn slik at bilene nesten kjører seg selv, med masse hjelpemidler og assistanse, med den etterhvert velkjente bremselinjen som viser optimal vei gjennom banen. Og du kan skru av hjelpemidlene en etter en, gjøre det skikkelig realistisk og utfordrende.

Uansett hva du velger, selv om du lar spillet kjøre for deg, føles bilene skikkelig tunge, det kjennes at de sitter ordentlig på asfalten. Fysikkmotoren i spillet er rett og slett herlig. Det er vanskelig å beskrive, men du føler virkelig vekta, og det selv om du ikke spiller med ratt. Utviklerne har gjort noe virkelig riktig her, når det gjelder å kopiere kjørefølelsen. Den er skikkelig solid.

Tilbake til fremtiden
For å ytterligere øke tilgjengeligheten har utviklerne lagt til muligheten til å spole tilbake tiden. Og det legges ingen begrensninger på denne – du kan trykke på «back» knappen akkurat når du vil, og spillet spoles litt tilbake, og du kan prøve igjen. Du kan spole tilbake lenger og lenger, hvis du ønsker. Det fjerner mye av frustrasjonen ved å gjøre en liten feil, du slipper å kjøre hele løpet på nytt om du ønsker å prøve igjen. Samtidig er det ingen tvang til å bruke det, så puristene kan fortsette som før – og du plasserer faktisk høyere på leaderboards om du ikke spoler tilbake tiden.

Det samme gjelder de øvrige hjelpemidlene – jo færre du bruker, desto mer penger og erfaring får du.

Erfaringen du får av å vinne løp øket ditt nivå som fører, og øker nivået til bilen din. Dette betyr at du både får tilsendt nye biler helt gratis, og får tilbud på oppgraderingene fra visse produsenter.

Forza 3 byr altså på en massiv enkeltspiller-del som spenner over en lang rekke flotte baner, nøyaktig gjenskapt og med variert utfordring. Det er virkelig masse å gjøre her, spesielt hvis du er villig til å eksperimentere med forskjellige biler, tilpasse dem, justere og stille inn. Dybden er enorm.

Lite variert
Det vi savner er mer variasjon i hvordan løpene er lagt opp. Det er ingenting annet enn helt vanlige løp her, pluss noen «drag»-utfordringer der du kjører en kort, rett strekning i høy fart. Vi synes Turn 10 kunne i det minste kostet på seg noen væreffekter eller dag og natt-syklus for å krydre det litt. For spillet kan bli litt sterilt til tider.

Det sier seg selv at flerspillerdelen øker underholdningsverdien, siden det er alltid en ny opplevelse å kjører mot levende mennesker. Som vanlig er det vanskelig å teste slikt på en debug-maskin lenge før lansering, men det hele virker meget solid. Og et stort pluss: Split screen! Færre og færre spill har dette for tiden.

Lag eget
Ved siden av den glimrende kjøringen har Forza 3 nok en stor fordel: Mulighetene til å designe utseendet på bilene. Du kan igjen lage dine egne klistremerker, som kan beskjæres, legges oppå hverandre, justeres og klippes. Mulighetene er helt ekstreme, de som har spilt Forza 2 vet hvor mye sinnsykt som finnes der ute. Og Forza 3 tar disse mulighetene enda lenger. Nå inkluderer spillet også noe som heter Storefront, som i essensen er en butikk der du kan kjøpe designer andre har laget, kjøpe deres mønstre, tuningoppsett, samt se på bilder og filmklipp de har lastet opp. Community-aspektet blir med dette tatt enda lenger enn før.

Det grafiske aspektet av Forza 3 har vært mye diskutert, spesielt siden spillets demo kom ut, og la det bli sagt: Det ser stort sett meget bra ut. Bilene er helt nydelige, banene også. Detaljnivået er helt fabelaktig. Det er noe eget med å kunne se langt forbi banen, på fjellene og skogene i bakgrunnen, og alt er superskarpt og høyoppløselig. Teksturarbeidet er også virkelig imponerende. Et viktig poeng er også at spillet holder knallsolide 60 bilder i sekundet hele veien, uten antydning til hakking, tearing eller andre tekniske feil. Sånn skal det være.

Småfeil
Forza 3 er klart penere enn Forza 2 også. Samtidig har det sine svake sider. For eksempel er interiørkameraet som viser dashbordet ganske slapt. Cockpitene er mindre detaljert, mindre levende enn det andre spill kan by på (spesielt Dirt 2 og Need for Speed Shift). Litt skuffende. Vi har også en liten høne å plukke med skademodelleringen. Den er nemlig noe begrenset: Malingen skraper av, bilen blir bulkete og deler detter av, men det er klin umulig å få til noe ordentlig ødeleggelse. Selv om du kjører med full fart rett inn i veggen, får panseret bare mindre skader. Vi mistenker imidlertid bilprodusentene for å sette visse begrensninger på hvor ødelagte bilene kan bli, så vi skal ikke nødvendigvis beskylde Turn 10 for å ha gjort en dårlig jobb.

Og er det bare oss, eller er soundtracket i spillet kjedeligere enn i den forrige versjonen?

Når alt kommer til alt, Forza 3 er en kjempesterk prestasjon. Det gjør ikke mye nytt i forhold til forgjengeren, men den bygger videre på alt. Kjøremodellen er fantastisk, følelsen av å styre disse flotte bilene er det få som kan matche. Utvalget av bilene og banene er også flott. Det er utrolig mye dybde her for de som vil utfordre seg selv, samtidig som det er så tilgjengelig for oss andre. Mulighetene for å designe ditt eget utseende på bilene er det ingen andre spill som kommer i nærheten av, og vi digger hvordan spillet legger opp til å dele dine prestasjoner med omverdenen. Vi klager på manglende spillvarianter og visse grafiske problemer, men det hindrer ikke Forza 3 i å få en kjempesterk femmer.

Forza 3 slippes 23. oktober, eksklusivt til Xbox 360.