Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Med cloud-gaming er det mulig å spille svært krevende spill på svak maskinvare. (Ill.: TechCrunch)

Se, han spiller Crysis på mobilen!

Tror du ikke det er mulig? Se selv.

Cloud-gaming gjør det mulig å spille grafikkintensive spill på all slags maskinvare.

Cloud-gaming på mobilen

Ta en spill som Crysis. Fortsatt et av de mest grafikkintensive og maskinvarekrevende spillene på markedet. Sett det opp i serverpark og lag klientprogramvare på under 1MB. Dette gjør det mulig å spille FPS-superspillet på all slags maskinvare inkludert mobiltelefoner.

OTOY og AMD Gaming har gått sammen om å få dette til. OTOY er et selskap som leverer teknologi som muliggjør «cinematic quality» 3D-grafikk gjennom nettleseren og de har serverparken som gjør det mulig.

Se selv!

AMD leverte skjermkortkraften til testen noe som muliggjør Crysis i HD-kvalitet over nett. Disse kortene er så kraftige at de leverer 2.5 teraflops rå kraft og de støtter DirectX 11.

Slashgear testet Crysis på iPhone og konkluderer med at det fungerer svært bra. Dårligere ble det når bildet ble kjørt opp på en større skjerm. Dette fordi bildet blir komprimert. For å levere 1080p-innhold gjennom nettet har folkene i OTOY kommet frem til at 20Mbits er passe hastighet.

Det er svært imponerende å se hvor få sekunder det tar å skifte mellom de forskjellige spillene som er tilgjengelige i serverparken til OTOY. Se selv i klippet under.

Her demonstreres Crysis på en Samsung Omnia med samme teknologi:

Kilde:
Slashgear