Intetanende brukere ble lurt til å tro at de skulle teste et helt nytt OS fra Microsoft. I virkeligheten testet de Vista.

Annonse


Microsoft lurte testbrukere

Microsoft setter nå alle kluter til for å vise verden at Windows Vista er langt bedre enn sitt rykte.

Utradisjonelle metoder

I tillegg til en storstilt kampanje som skal koste 1,5 milliarder kroner, bruker de også noen svært utradisjonelle metoder.

Via en fristende nettside inviterte de folk til å teste et helt nytt operativsystem med navnet Mojave.

Først etterpå fikk deltakerne vite at det dreide seg om en standard utgave av Windows Vista….

Annonse


Vellykket eksperiment

Og eksperimentet lyktes over all forventning. «Mojave» ble godt mottatt av et flertall av testpersonene. Microsoft har i dag lagt ut en video som dokumenterer stuntet.

Det er slett ikke sikkert mottakelsen hadde vært fullt så god om de hadde visst på forhånd at de skulle teste et utskjelt operativsystem.

Hardt skyts

Det har nemlig haglet med hat-meldinger mot Vista, både fra utviklere, analytikere og pressefolk. Og nylig kalte det mektige analysebyrået Forrester Research Vista for «New Coke».

Begrepet henspiller på Coca-Cola, som i 1985 prøvde å lansere en ny versjon av den populære leskedrikken med søtere smak. Manglende etterspørsel tvang dem etter kort tid til å relansere den «gamle» drikken under navnet Coca-Cola Classic.

Vil ha XP fortsatt

Til slutt ble New Coke trukket fra markedet, og alt var som før.

På samme måte ser det ut til at de fleste ønsker seg XP tilbake, og tviholder på det gamle, utprøvde og stabile operativsystemet til de blir nødt til å skifte.

Kilder:
The MojaveExperiment.com
Technologyexpert.blogspot.com
Wikipedia.org

Annonse