Hopp til navigasjon Hopp til innhold
cover-facebook

Slik blir Facebook-annonsene

Tar gjerne over profilen din.

Facebook offentliggjorde nylig sin nye annonsemodell, kalt Facebook ads. Gründer Mark Zuckerberg var oprømt da han skisserte hvordan han skal gjøre nettverkstjenesten til en pengemaskin.

Vil inn i profilen

Stikkord for annonsetjenesten Facebook Ads er nettverk, anbefalinger, viral markedsføring og applikasjoner.

Facebook Ads er tredelt. Annonsører kan lage egne sider, kjøre målrettede kampanjer eller få tilgang til informasjon og statistikk om nettverkstjenestens over 50 millioner brukere. Annonsører kan velge om de vil bruke en, to eller alle tre kanalene.

Skreddersyr annonser

Ved hjelp av egne sider kan selskaper lage egne sider for sine produkter, samt designe skreddersydde applikasjoner som brukere kan installere for å promotere merkevaren i sine profiler.

Annonsører vil også kunne bruke informasjon fra brukernes Facebook-profiler for å skreddersy annonsekampanjer. Her er det tenkt at alt fra sivilstatus til favorittprogrammer på TV kan være relevant. En enkelt sportsbutikk kan for eksempel skreddersy en annonse for jenter interessert i jogging i et bestemt område.

Kjøp annonser med selvbetjening

Annonsører som ønsker å kjøpe annonsering på Facebook kan henvende seg til salgsteamet, eller bruke en selvbetjent tjeneste på nettet.

Facebook presenterte også flere dusin annonsepartnere ved lansering. Blant disse er Sony, Joost, Coca-Cola, Blockbuster og General Motors.

Kilde:
News.com

Stikkord: internett, mark zuckerberg